• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Bidirectional dynamics between medical thery and education-welfare system recognized in the supports for individuals with neurodevelopmental disorders

Research Project

Project/Area Number 17K01187
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology/History of science and technology
Research InstitutionKio University

Principal Investigator

ONO NAOKA  畿央大学, 教育学部, 教授 (70373123)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords幼児 / チャイルドヘルスケア / 医療的支援 / 特別支援教育 / スウェーデン / 神経発達症群 / 幼児期 / 医療 / 保健 / 就学前学校 / インクルーシブ教育 / 発達障害 / 不登校 / 医療と教育の連携 / 基礎学校 / 就学前クラス / 医学的知見 / 支援モデル構築
Outline of Final Research Achievements

The ways of support for children with neurodevelopmental disorders in Sweden were investigated. The investigations of medical, health care, educational and welfare measures and policies provided for the children in childhood and schoolage were performed multidirectionally and the phenomenon which medical knowledges were applied and embodied as the evidence was researched.In the medical aspect, the research products from Gillberg Neuropsychiatric Centre of Gothenburg University were sorted. Also, the supports utilizing medical knowledges for the children with difficulties from neurodevelopmental disorders provided for förskolan, förskolaclass and grundskolan in 6 cities in addition to the activities of Bryggan medical team in Gävleborg were investigated and reported.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

スウェーデンにおける、神経発達症群の子どもに対する、医療・保健・教育を横断する調査・検討を通して、生活や地域における医療的支援に含まれる子どもの人権や教育および心理的機能、また小児保健センターの実践における子どもを取り巻く環境への介入や親に対する精神的社会的支援などの特徴を整理した。また、就学前学校においては、医学的知見が指導法に活かされ、さらに健康問題のリスク予防にも留意されていることは特記すべきことであった。これらは、現在、日本における教育や福祉現場での医療的支援の在り方に示唆を与えるものであり、学会や論文発表、また保健・保育現場における研修等によって、その実践方法を紹介した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育の未来へ~「学校」という社会への参加を促す子ども分身ロボット~2020

    • Author(s)
      小野尚香、平岡彰代
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 556 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の未来へ:多様性を包摂するスウェーデンの幼児教育~子どもの学びの主体性と、先生の教育力をはぐくむレッジョ・エミリアからの息吹2020

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 557 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The investigation of the association between the introduction of Multi-layer Instruction Model (MIM) practice to all elementary schools and the utilization of resource room2019

    • Author(s)
      小野 尚香 , 木村 志保 , 小野 次朗 , 柘植 雅義
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 16 Issue: 2 Pages: 67-78

    • DOI

      10.24482/00000047

    • NAID

      120006777370

    • URL

      https://kio.repo.nii.ac.jp/records/57

    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “Barnhälsovårdsprogrammet” supporting the infantile growth and development-National child healthcare program in Sweden-2019

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 16 Issue: 1 Pages: 43-52

    • DOI

      10.24482/00000038

    • NAID

      120006649951

    • URL

      https://kio.repo.nii.ac.jp/records/48

    • Year and Date
      2019-06-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期前期の「言語・コミュニケーション」発達の評価とその特徴 : スウェーデン"Barnhalsovardsprogrammet"から2019

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      医譚

      Volume: 110 Pages: 9429-9439

    • NAID

      40022124013

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育の未来へ:人権を基底としたスウェーデンの取り組み~LGBT(SOGI)に対する理解を涵養する2019

    • Author(s)
      小野尚香、出来麻有子
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 555 Pages: 2-5

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Special needs education and social education in the perspective of lifelong education: Practical activities of Hiraku Sandaya in Juvenilesanatorium, school, and community2019

    • Author(s)
      小野尚香、宮村裕子
    • Journal Title

      医学史研究

      Volume: 100 Pages: 5-23

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICF(国際生活機能分類)を「自立活動」に活かす ~知的障がいのある子どもへの支援の一例~2019

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 546 Pages: 2-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の弾力的な運用 ~特別支援学級担当教員の活用へ~2019

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 545 Pages: 2-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバルな視点からみる特別支援教育 ~障がいのある子どもの教育に対する国連の旗標から~2019

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 544 Pages: 2-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける知的障害のある子どもの特別支援教育~2014年学校庁発行『知的障害のあるあなたの子どものための学校』2018

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      醫譚

      Volume: 125 Pages: 51-64

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデンの特別支援教育と就学前クラスの理念~多様性を尊重し主体性をはぐくむ教育:2006年公報~2018

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      醫譚

      Volume: 124 Pages: 127-138

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデンにおける言語。コミュニケーション発達の評価と支援 (2)手L児期 :対話のはじまり2018

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 543 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンの乳幼児期における言語とコミュニケーションの発達(1)子どもの発達を支える「特別な支援」と専門職の役割2018

    • Author(s)
      小野尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 542 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害が疑われる幼児の診断および支援に関する疫学研究の紹介~E.Fernellらの自閉スペクトラム症を対象とした論文を中心に2018

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      日本発達障害学会誌

      Volume: 40 Pages: 152-164

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育を基底とする6歳児教育~スウェーデン「特別支援クラス」に関する保護者向け公報~2018

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      醫譚

      Volume: 124 Pages: 8943-8954

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障がいと特別支援教育-障害を特性として包摂する幼児期の学びのデザイン-2018

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 532 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症の病態についての文献的検討~ビタミンDならびに遺伝に関するE.Fernellらの論文を中心に~2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      醫譚

      Volume: 122 Pages: 8575-8585

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障がいと特別支援教育-子どもたちのインクルーシブ教育-2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 529 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障がいと特別支援教育-文化現象としての発達障害-2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 530 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障がいと特別支援教育-病態をこえてICFを活用する-2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Journal Title

      育誠

      Volume: 531 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける幼児期ナショナルプログラム「言語発達」に関して2019

    • Author(s)
      小野尚香
    • Organizer
      日本医史学会関西支部
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達に課題のある幼児に対する支援の構成要素と専門職の役割 ~療育と保護者支援を両輪とするA町社会福祉協議会の実践を通して~2019

    • Author(s)
      小野尚香、中澤理代、鈴木祥文、柘植雅義
    • Organizer
      日本LD学会第2回研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性を包摂する幼児期の特別支援教育 ~スウェーデンにおける就学前学校の実践についての報告~2018

    • Author(s)
      小野尚香
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける乳児期のヘルスプロモーション2018

    • Author(s)
      小野尚香
    • Organizer
      日本医史学会関西支部秋期学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生涯教育の礎となる就学前特別支援教育の実践 - マクロレベル・メゾレベル・ミクロレベルからの包括的検討 -2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンの就学前特別支援教育における専門職の役割- 巡回指導と包括的支援を担うspecial pedagogueの実践 -2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 神経発達症群のある子どもに対する特別支援教育の一例-スウェーデンの医療施設に併設された学校の事例から-2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Organizer
      日本LD学会第1回研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける就学前学校(幼児教育)に関する公報~外国人を含めたインクルーシブ教育の起点として~2017

    • Author(s)
      小野 尚香
    • Organizer
      日本医史学会関西支部秋季総会・学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi