Project/Area Number |
17K01718
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sports science
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
MATSUDA Keiji 東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (70239028)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原 祐一 岡山大学, 教育学研究科, 講師 (80550269)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | 教育支援センター / スポーツ活動 / 指導者意識 / ガイドライン / 指導員の意識 / 不登校 / 卓球 / バトミントン / 適応指導教室 / 体育 / スポーツ / 不登校支援 / ガイドブック / スポーツ社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
Through a questionnaire survey of education support center directors, staff, and instructors nationwide, as well as intensive observation and interview surveys of six education support centers, this study examined the actual status of sports activities, particularly table tennis (87.9% implementation rate) and badminton (78.4% implementation rate), and the reasons and meanings behind these activities. The survey also examined the nature of sports activities in a stable and secure environment, without being exposed to "major stimuli" or "changes," from the perspective of the direction of the maintenance of facilities, equipment, and facilities, and the nature of cooperation and collaboration with the local community. The results were used to create and publish guidelines for sports coaching at the Education Support Center.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
不登校問題が大きくなる中で、教育支援センターにおけるスポーツ活動やその指導の実態、指導意識の特徴などを、初めて調査から実証的に明らかにした本研究の学術上の意義は大きいと思われる。また、実践における課題解決への手がかりとして、観察やヒアリング調査を通して、特に「卓球」であることの意味に焦点づけたり、ガイドラインという形で、調査結果とその分析を具体的な知識として活用できる形で示したことは、広く、教育支援センターにおけるスポーツ活動の指導時のガイドラインないしガイドブックとして意義の深いものであると思われる。
|