A Study on the impact of place branding on tourism service innovation
Project/Area Number |
17K02103
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Otaru University of Commerce |
Principal Investigator |
Uchida Junichi 小樽商科大学, 商学研究科, 教授 (40344527)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 観光産業クラスター / 観光地ガバナンス / テーマコミュニティ / サービス・イノベーション / プレイス・ブランディング / 観光経営学 / コミュニティ・マトリックス / ガバナンス・モード / ブランディング |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to clarify the process of growing into a tourism industry cluster, while taking an integrated view of the two approaches--strategy-driven or governance-led)-- to tourism destination development. Advanced tourist destinations will be developed by integrating the place's identity and turning diverse regional resources into tourism resources. The former is often a closed development path that focuses on regional resources, and the latter is often an open development path, where various actors discover regional resources one after another. The results of this study are as follows. Once a tourism destination has reached the stage of a tourism industry cluster, the region has both characteristics and the basic power to continuously generate service innovation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果物の代表的なものは「地域資源ベースのデスティネーション戦略類型」と名付けたフレームワークを、事例研究により実証したことである。このマトリックスは二軸から構成される四つのセルで、ある観光地の現時点での発展段階を示す。そして自らの地域の特徴を地域アイデンティティの統合度合いと、観光活用できる地域資源の発見可能性から位置づけて、採用すべき戦略の代替案を導くものである。戦略の方向性は、四つのセル上のどこに位置づけられたかによって、オープン戦略を選ぶべきか、クローズド戦略を選ぶべきかが決まる。本研究の意義は、明解な戦略代替案を整理したことで、難しいとされる観光地経営の羅針盤を与えた点である。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)