Research and Development of Teaching Method of Using 'Voice Sample' in Japanese Classes
Project/Area Number |
17K02866
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Senshu University |
Principal Investigator |
Wang Nobuko 専修大学, 文学部, 教授 (10233016)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | ボイスサンプル / ナレーション / Narration / multi-modal / voice recording / アクティブラーニング / 音声指導 / 教師研修 / 音声教育 / 4技能 / 教室活動 / イントネーション / 言語学習の4技能 / 聴解 / ICT / 実践研究 / ワークショップ / ウェブサイト / プロジェクトワーク / 古典作品 / 年少者教育 / 日本語教育 / 音声学 / 教育メディア / 教材開発 / 言語学 |
Outline of Final Research Achievements |
“Voice Sample” is a kind of tool for professional narrators to introduce themselves. Namely, it is a kind of voice portfolio. I found “Voice Samples” were very good as speech samples for learning foreign languages. I propose to use “Voice Samples” as material for learning languages. Though professionals' “Voice Sample” should be recorded in a recording studio, language teachers do not have such technology. In this attempt, I have done these works with an IC recorder, free-software and some free music and sound effect websites. Language teachers can make their students' “Voice Sample” as active-learning project and can teach several language aspects such as pronunciation, writing, and new vocabulary. Students should be encouraged by listening their own “Voice Sample". The following interview and evaluation by rubric indicate that their learning motivation has been increased, and they have participated in class more than before.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語教育における音声指導について、プロのナレーター等が活動広報のために作成するナレーションの「ボイスサンプル」に着目し、その教材化と効果について研究した。その成果を、学科における口頭発表、論文発表でおこない、国内外でのワークショップも実施し、ホームページも開設し公開した。成果の一つとして、所属大学でナレーションを日本語表現として学ぶ専門科目「日本語表現論1」を開設できたことがあげられる。ナレーションに音声表現の要素が凝縮しており、それが外国語教育にも活用できるという角度からの研究は、言語教育そのものにも意義があることだと言える。今後も研究の発展性を考えられる
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Report
(4 results)
Research Products
(38 results)