• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on Peer Response toward Acquisition of Academic Writing Skills

Research Project

Project/Area Number 17K02878
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

WU Rizhe  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, プロジェクトPDフェロー (00781220)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村岡 貴子  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30243744)
石黒 圭  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsピア・レスポンス / アカデミック・ライティング / 協働学習 / グループ・デイズカッション / 日本語学習者 / 作文 / 教室談話 / 教師のコメント / ディスカッション
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify how learners of Japanese acquire skills for writing papers in Japanese through peer response. We recorded and analyzed our practice of classes given to 16 international students who had never written full-scale papers in Japanese. This study is innovative in its four viewpoints: composition, discussion, teacher’s corrections and comments, and interviews. As a part of open science, the research outcome " Classroom Discourse Database of University Classes for International Students’ Peer Response " is available on the website of National Institute for Japanese Language and Linguistics.
日本語学習者のコミュニケーション研究
https://l2-communication.ninjal.ac.jp

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語学習者のレポートや論文の書き方の指導に、ピア・レスポンスは有力な方法であるが、その指導法の確立に必要なピア・レスポンスの談話研究が不足している。本研究では、全15回の授業記録を、談話を中心に分析するとともに、そのデータをウェブ上に公開した。これにより、学習者がどのように研究の分析方法を日本語で表現する技術を身につけていくのか、そのプロセスを明らかにするデータが共有でき、今後のピア・レスポンス研究の進展に寄与しうる。また、本研究の成果をまとめた論文集は、日本語教師がアカデミック・ライティングをどのように支援すべきか、ファシリテーターとしての指導法を確立する一助となることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 中国語を母語とする留学生の学術レポート執筆不安とその変化についてー協働学習を取り入れたアカデミック・ライティング授業を通してー2019

    • Author(s)
      田佳月
    • Journal Title

      一橋日本語教育研究

      Volume: 7 Pages: 57-70

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of a Chinese Japanese-Major Student's Participation in Academic Communities: From a Chinese University to the Graduate School of a Japanese University2018

    • Author(s)
      黄均鈞,霍沁宇,田佳月,胡芸群
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 14 Issue: 14 Pages: 29-54

    • DOI

      10.15084/00001411

    • NAID

      120006381939

    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/1427

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学・大学院のライティングにおけるパラフレーズと教育上の課題―ピア・レスポンスの事例からの考察―2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2019年日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術的文章のテーマ選定に与えるグループ・ディスカッションの影響 ―ピア・レスポンスによるテーマ理解の深まりを巡って―2019

    • Author(s)
      石黒圭,胡方方
    • Organizer
      第21回専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ピア・レスポンスにおいて学習者はどのように他者のコメントを作文に反映させるのかー「研究の目的とテーマ」の執筆を例にー2018

    • Author(s)
      烏日哲
    • Organizer
      2018年日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学院における留学生のアカデミック活動への参加過程の分析:中国の日本語専攻卒業生の学習経験をもとに2017

    • Author(s)
      胡芸群,田佳月,霍沁宇,黄均鈞
    • Organizer
      第 10 回実用日本語言語学国際会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 協働学習における日本語上級学習者の思考方法の変容プロセス―アカデミック・ジャパニーズの授業を通じて―2017

    • Author(s)
      霍沁宇
    • Organizer
      実践的グラウンデッド・セオリー研究会第80回定例研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] どうすれば論文・レポートが書けるようになるかー学習者から学ぶピア・レスポンス授業の科学ー2020

    • Author(s)
      石黒圭・烏日哲・井伊菜穂子・鎌田美千子・胡芸群・胡方方・田佳月・黄均鈞・布施悠子・岡村貴子
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760209
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 留学生ピア・レスポンス活動における教室談話データベース

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語学習者のコミュニケーション研究

    • URL

      http://l2-communication.ninjal.ac.jp

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi