• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

From the Perspective of CALP Development in Bilingualism Theory: EAP Education Development and Its Evaluation

Research Project

Project/Area Number 17K02901
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Kawano Madoka  明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (20328925)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 広子  東海大学, 付置研究所, 教授 (50191789)
平井 清子  北里大学, 一般教育部, 教授 (60306652)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsEAP / バイリンガリズム / 足場掛け / 学習者調査 / ブルーム改訂版タキソノミー / プログラム開発 / プログラム評価 / CALP / 概念理解 / 改訂版ブルームのタキソノミー / ブルームタキソノミー改訂版 / 英語学習動機 / 学習者ニーズ調査 / カリキュラム設計 / 医療系学生 / Needs Analysis(ニーズ分析) / Scaffolding (足場掛け) / 国際バカロレア / 理数系学生 / 台湾の高校英語教科書 / Needs Analysis / ミックス・メソード / 医学英語教育 / タキソノミー / 英語ライティング / 思考力
Outline of Final Research Achievements

In this project, the researchers attempted to establish an effective EAP program which would help students transit from high school English to academic English. First, they conducted surveys constructed in the framework of revised Bloom’s Taxonomy (Anderson & Krathwohl, 2001) at 11 universities. The survey data revealed that experiences of high school graduates were dominantly at low levels of cognitive demand. The results were reflected to the design of the EAP programs, which were planned and implemented with the students majoring in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), medicines, and international studies. According to the analyses of students’ written products and the post-surveys, the programs seemed to be effective in providing students with scaffoldings of different cognitive demands, and thus preparing students to read and write critically and logically in academic contexts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

EAPプログラム参加者の高校における言語活動の実態を明らかにするために、2018年度、2019年度にわたり11大学において学習者調査を行った。ブルームの改訂版タキソノミー(Anderson & Krathwohl, 2001) における認知レベルを用いて分類した結果、学習者は高校時にレベル2(理解)から5(評価)までの言語経験が少ないことが明らかとなった。この傾向を受けて数理科学系、医療系、国際系の大学や学部にて、不足する領域を取り入れた足場掛けを設計し実践、プログラム評価を行った。論理的思考力の養成が重要視されている現在、アカデミックリテラシーを培う一実践例として寄与するものである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 9 results) Presentation (33 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 2 results) Remarks (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Teachers College Columbia University(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 概念理解に基づいたEAP教育の設計と評価2021

    • Author(s)
      河野円・鈴木広子
    • Journal Title

      JACET-KANTO Journal

      Volume: 8 Pages: 98-114

    • NAID

      40022633326

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本のEAPプログラムにおける効果的なライティング指導2021

    • Author(s)
      河野円
    • Journal Title

      明治大学人文科学研究所紀要

      Volume: 88 Pages: 135-164

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理系学部入学生のパラグラフ・ライティング調査ーレベル別差異の分析2019

    • Author(s)
      河野円
    • Journal Title

      Annual Report of the JACET-SIG on ESP

      Volume: 20 Pages: 28-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初年次学生の学び方における課題―学習者調査の分析から2019

    • Author(s)
      鈴木広子
    • Journal Title

      東海大学教育開発研究センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 53-64

    • NAID

      120006887940

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生の主体性を引き出す ―学生の資質に対応した大学教育のあり方―2019

    • Author(s)
      鈴木広子
    • Journal Title

      東海大学教育開発研究センター研究資料集

      Volume: 4 Pages: 53-64

    • NAID

      40022715038

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後台湾の英語教科書における題材内容研究:「文学」の特徴をとらえて2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      日本英語教育史研究

      Volume: 34 Pages: 51-80

    • NAID

      40021946250

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後台湾英語教育の発展過程の概観2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      北里大学一般教育紀要

      Volume: 24 Pages: 1-21

    • NAID

      130007695121

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Teaching Approach to Develop Basic Academic Writing Ability and Logical Thinking Skills for Japanese University Students2018

    • Author(s)
      Kawano, M
    • Journal Title

      The Asian Conference on Language Learning 2018 Official Conference Proceedings

      Volume: 無 Pages: 389-402

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Learner Perceptions of Active Learning: Some Issues of Poster Session Activities in ESP University Classes.2018

    • Author(s)
      Kawano, M.,Elwood, J.A., Koga, Y., & Shibasaki, R
    • Journal Title

      PLL3 Conference Collection

      Volume: 無 Pages: 43-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 理系学生を対象としたEAP教材の開発―足場掛けの設計試案―2018

    • Author(s)
      河野 円、鈴木 広子
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 1 Pages: 172-175

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学入学時の英語パラグラフ・ライティング力調査からの提案2018

    • Author(s)
      河野円、長倉若
    • Journal Title

      全国英語教育学会第44回京都研究大会発表予稿集

      Volume: 無 Pages: 170-171

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 大学入学時の学習者調査から示唆されるEAP教育へのアプローチ2018

    • Author(s)
      鈴木広子、平井清子、河野円
    • Journal Title

      全国英語教育学会第44回京都研究大会発表予稿集

      Volume: 無 Pages: 512-513

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing poster session skills for Japanese science students: A course of active learning2018

    • Author(s)
      Elwood, J & Kawano,M
    • Journal Title

      Annual Report of the JACET-SIG on ESP

      Volume: 19 Pages: 6-14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Fostering good English abilities that synergistically incorporate critical thinking in Japanese medical professionals facing the challenges of globalized societies: The value and usefulness of JASMEE Guidelines2018

    • Author(s)
      Hirai, S
    • Journal Title

      Journal of Medical English Education

      Volume: 17 (1) Pages: 24-27

    • NAID

      40021550666

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching how to think and write: Realities and suggestions on writing instruction in English education in Japan2017

    • Author(s)
      Kawano, M. & Nagakura, W
    • Journal Title

      The Asian Conference on Language Learning 2017 Official Conference Proceedings

      Volume: 7 Pages: 269-285

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 基礎英語科目における「学び」の問題点―大学初年次学生の学習者調査に向けて2017

    • Author(s)
      鈴木広子
    • Journal Title

      東海大学教育開発研究センター 研究資料集

      Volume: 2 Pages: 61-68

    • NAID

      40022127441

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 思考力伸長を伴う英語教育のための検定教科書の役割―台湾と日本の高等学校英語教科書の比較から2017

    • Author(s)
      平井清子
    • Journal Title

      JACET東アジア英語教育研究会紀要

      Volume: 6 Pages: 71-88

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「発問」が思考力を育てるー海外の英語教科書から2017

    • Author(s)
      大学英語教育学会(JACET)バイリンガリズム研究会(河野円、鈴木広子、平井清子)
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 5月号 Pages: 24-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを利用したEAP基礎から応用スキル導入のヒント集2020

    • Author(s)
      安西弥生・河野円
    • Organizer
      JACET第13回(2020年度)関東支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の小学校から高校までの英語教育-バイリンガリズムの視点の応用2020

    • Author(s)
      平井清子・河野円 ・飯田深雪
    • Organizer
      第3回JAAL in JACET学術交流集会(JAAL in JACET 2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effects of an English Essay Writing Module on the Attitudes of University Students in Japan2020

    • Author(s)
      Madoka Kawano
    • Organizer
      The IAFOR international Conference on Education Hawai'i 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Raising Critical Thinking in L2 Writing Pedagogy: Perspectives from the United States and Japan2020

    • Author(s)
      Madoka Kawano & Betsy Gilliland
    • Organizer
      Asia TEFL 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of an English Essay Writing Module on the Attitudes of University Students in Japan2020

    • Author(s)
      Madoka Kawano
    • Organizer
      The IAFOR International Conferene on Education - Hawaii
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Reading, Writing, and Thinking Critically in English Classes in Japan2020

    • Author(s)
      Madoka Kawano
    • Organizer
      University of Hawaii at Manoa, Second Language Studies, Brown Bag Lecture
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Instructive Scaffolding in a Science EAP Program: Analyses of Students’ Writings and Pre- and Post-Learner Surveys2019

    • Author(s)
      Madoka Kawano, Hiroko Suzuki
    • Organizer
      The 58th JACET International Convention
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 専門科目と英語科目の協働- その鍵は教材開発-2019

    • Author(s)
      河野円
    • Organizer
      東洋大学 FDセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The impact of contextualization on reading comprehension depth: Analyses of basic and low-intermediate learners' language and perspectives2019

    • Author(s)
      Hiroko Suzuki, Perter J. Collins
    • Organizer
      FLEAT7 International Conference on Foreign Language Education & Technology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後台湾の英語教育の発展過程:1950年~1970年代の教科書研究から2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      日本英語教育史学会 第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] EAPプログラムの設計と実践―学習者調査からのアプローチ2019

    • Author(s)
      平井清子・清水友子
    • Organizer
      JACET第12回関東支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的で深い学びを伴う英語学習の提案-大学1,2年次医学部の授業から2019

    • Author(s)
      平井清子・森景真紀
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Tips to Teach L2 Writing and Logical Thinking Skills in EAP Courses2019

    • Author(s)
      Kawano, M
    • Organizer
      54th RELC International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学1,2年生を対象としたEAP教材の開発に向けて:足場掛けの設計と実践2019

    • Author(s)
      平井清子、蒲原順子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019 JACET 教育問題研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 台湾英語教育史の概観-その改革と発展過程2019

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      第195回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Teaching Approach to Develop Basic Academic Writing Ability and Logical Thinking Skills for Japanese University Students2018

    • Author(s)
      Kawano, M. & Nagakura, W
    • Organizer
      ACLL2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学入学時の英語パラグラフ・ライティング力調査からの提案2018

    • Author(s)
      河野円、長倉若
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] M. An Analysis of Logical Flow in Japanese University students’ Argumentative Writing2018

    • Author(s)
      Nagakura, W & Kawano, M
    • Organizer
      Symposium of Second Language Writig 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Survey on How University First-year Students Understand and Perceive “Learning” English: Its Design and Results2018

    • Author(s)
      Suzuki, H. & Kawano, M
    • Organizer
      57th JACET International Conference, Sendai
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学入学時の学習者調査から示唆されるEAP教育へのアプローチ2018

    • Author(s)
      鈴木広子、平井清子、河野円、
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理系学生を対象としたEAP教材の開発―足場掛けの設計試案―2018

    • Author(s)
      鈴木広子、河野円、平井清子
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後台湾の英語教科書における政治的影響の考察―『課程標準(1971年)』準拠高等学校英語教科書の題材内容研究から―2018

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      アジア教育学会 第25回研究例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後台湾の英語教科書における題材内容研究:「文学」の特徴をとらえて2018

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      日本英語教育史学会 日本英語教育史学会第269回研究例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 思考に焦点をあてたEAPプログラム開発―ニーズ分析パイロット調査に向けて2018

    • Author(s)
      河野円, 清水友子
    • Organizer
      言語教育エキスポ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] IBディプロマ・プログラムにおける第二言語教育からの示唆2017

    • Author(s)
      河野円
    • Organizer
      探求型英語教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学初年次におけるパラグラフ・ライティング指導の背景と指導試案2017

    • Author(s)
      河野円, 長倉若
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] English B の教材が日本の英語教育に何を示唆するか2017

    • Author(s)
      河野円
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育研究会2017年度研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Active Learning through Poster Sessions: Ongoing Development of a Presentation Course2017

    • Author(s)
      Kawano, M.. Elwood, J. & Shibasaki, R.
    • Organizer
      JACET 2017 International Convention
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] TEDを利用した英語によるオンラインディスカッションの交流:学生アンケートの分析2017

    • Author(s)
      藤枝美穂・宮本節子・小原平・飯野一彦・鈴木広子・菅原安彦・保崎則雄・松浦浩子
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校英語から大学 EAP 教育への橋渡し教育のあり方- 思考を伴う『発問とタスク』にフォーカスして2017

    • Author(s)
      平井 清子, 河野 円, 鈴木 広子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関東支部第 138 回(2017 年度)研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書に見る戦後台湾英語教育の変遷―学習指導要領準拠版(1983年~2008年)高等学校英語教科書の題材内容の研究から―2017

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      アジア教育学会第23回研究例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル社会で活躍する医療人に求められる英語力養成の試み2017

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      第20回日本医学英語教育学会学術集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 戦後台湾の英語教科書における政治的影響の考察 『課程標準』(1971年)準拠高等学校英語教科書の題材内容研究から―2017

    • Author(s)
      平井清子
    • Organizer
      第15回日本台湾学会関西部会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] EAP教育の開発とその評価―バイリンガリズム理論におけるCALPの発達の観点から

    • URL

      http://www.kisc.meiji.ac.jp/~mkawano/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] EAP教育の開発とその評価

    • URL

      http://www.kisc.meiji.ac.jp/~mkawano/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ESP教育の開発とその評価ーバイリンガリズム理論におけるCALP発達の観点から

    • URL

      http://www.kisc.meiji.ac.jp/~mkawano/

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-02-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi