Development of an English Interview Training Program to Support Overseas Study and Employment
Project/Area Number |
17K02938
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Bunkyo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 一将 文教大学, 経営学部, 准教授 (10616345)
山崎 佳孝 文教大学, 経営学部, 教授 (50387312)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | 留学支援 / 英語面接指導 / 英語学習心理 / 英語発信力 / 英語学習不安 / ブレンド型授業 / 不安軽減 / 内発的動機づけ / 同期型遠隔授業 / ビデオ通話 / 英語面接訓練 / 動画教材 / 英語不安の軽減 / ビリーフ / 英語リスニング教材 / 英語スピーキング教材 / 英語 / 教育系心理学 / 異文化コミュニケーション / 音声学 |
Outline of Final Research Achievements |
To develop knowledge, skills, and psychological aspects of English interviewing, we developed a training program that incorporates individual video-based practice and video-call-based training. We confirmed through experiments that video-based practice could improve learners' speaking skills, and video-call-based training enhanced writing skills. We also showed that the whole training process improved participants' intrinsic motivation for speaking practice.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会的意義:本研究で開発した英語面接訓練プログラムは、英語学習者の面接・言語・心理面における改善の効果が確認された。よって、海外留学や進出を目指す生の支援に活用できる。 学術的意義:英語面接に特化したブレンド型訓練法として、動画ベース個別学習とビデオ通話ベースの面接演習を組み合わせたものは過去に報告されていない。本研究では訓練法の詳細とその効果を具体的に英語論文で報告した。
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Report
(5 results)
Research Products
(17 results)