Empirical Study on Consumer Collaborative Innovation by Using Social Media
Project/Area Number |
17K03910
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
IDOTA Hiroki 近畿大学, 経済学部, 教授 (10352957)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中谷 常二 近畿大学, 経営学部, 教授 (70398501)
辻 正次 神戸国際大学, 経済学部, 学長 (90029918)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ソーシャルメディア / ユーザー協働型イノベーション / ネットワークコミュニティ / リードユーザー / モチベーション / ソーシャルキャピタル / イノベーションプロセス / 規範 / ユーザー協調型イノベーション / 信頼 / 経営情報 / イノベーション |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted empirical studies on the success factors of consumer collaborative innovation by using social media from the viewpoints of firms and consumers. From these analyses, the following conclusions are demonstrated: (1) social media is useful for consumer collaborative innovation; (2) firms must enhance their innovation capabilities, including absorption capacity; (3) consumers should have ties with lead users inside and outside the network communities; (4) community members should maintain rich social capital within the network community; and (5) firms need to understand that the reasons for consumers to innovate are curiosity, appetite for approval, and financial incentives.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ソーシャルメディア活用に着目し、ユーザー協働型イノベーションについて実証した日本でも数少ない研究である。欧米に比べてこの分野の研究成果の蓄積は十分でない。そこで、経営情報論、経営倫理、経済政策学を専門分野とする研究者が共同研究してユーザー協働型イノベーションの成功要因について検証した。 研究は、イノベーションプロセス、ネットワークコミュニティ、リードユーザー、モチベーション、ソーシャルキャピタルなど多岐にわたる。これらの成果は、イノベーションを成功させたい企業とイノベーションに携わりたい消費者両者にとって役立つ知見を与えている。
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Report
(4 results)
Research Products
(36 results)