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Computational Approach on Elucidating How Online Customer Service Affect To Purchasing Context

Research Project

Project/Area Number 17K04010
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Morokami Shigemitsu  法政大学, 社会学部, 教授 (60422200)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 東海 詩帆  横浜商科大学, 商学部, 准教授 (20736459)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords悪い口コミ / 企業対応 / 購買意思決定 / 文脈 / 口コミ動機 / 第三者 / 返信内容 / 責任判断バイアス / 誠実さ / 購買検討者の心理過程 / 購買後対応 / e口コミ / 閲覧者の心理効果 / 文脈効果 / 共感性 / 返信 / 投稿動機 / 閲覧者の心理評価 / 購買後満足 / 計算論的検討
Outline of Final Research Achievements

Various purchasing contexts will affect to consumers’ purchasing decision processes. It is considered that previous purchasing experiments or other consumer’s purchasing experiments may compose the purchasing context, as well as direct purpose or background of the purchase.
In this study, we made psychological models explaining how online replies from companies to the unsatisfied consumer will affect to following purchasing decisions, and verified the model by psychological experiments. In addition, we found out how these online communication will affect to other considering consumers' decision making.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果から,消費経験に不満足を抱きいわゆる「悪い口コミ」を投稿する消費者の投稿動機が明らかになり,企業はどのように適切に返信対応するべきかという実務的な示唆を得ることができた.
また,インターネット上の公開された場でしばしば行われるこうした「悪い口コミ」の投稿と企業の返信の両方を閲読する第三者である購買検討者への心理的な影響についても体系的な心理モデルの形で説明することができた.

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 悪い口コミに対する企業の返信が他の購買検討者に与える 心理的影響の検証2020

    • Author(s)
      木暮美菜 諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 37 Pages: 15-22

    • NAID

      40022325812

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域ブランディングにおけるコンテクスト構造のモデル化2020

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Journal Title

      地域デザイン学会誌

      Volume: 15 Pages: 39-57

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analyzing the effectiveness of suppliers’ empathetic responses for negative comments on viral websites2019

    • Author(s)
      KOGURE Mina、MOROKAMI Shigemitsu
    • Journal Title

      International Journal of Japan Association for Management Systems

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 7-12

    • DOI

      10.14790/ijams.11.7

    • NAID

      130007778202

    • ISSN
      1884-2089, 2188-2460
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 情動の社会的共有動機に着目した悪い口コミへの適切な返信内容の検討2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 36(2) Pages: 127-136

    • NAID

      40022075432

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーシャルネット時代における期待更新モデルの検討 -期待を更新しうる情報のエントロピーに着目して-2018

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 ワーキングペーパー

      Volume: Vol.4 No.19

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 悪い口コミと企業の返信が消費者に与える心理的影響の分析2020

    • Author(s)
      木暮美菜 諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会 経営モデル研究部会 2020年度第1回研究部会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ソーシャルネット時代における事前期待更新モデルの検討 ― 期待を形成する情報のエントロピーに着目して―2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      第63回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「インスタ映え」する消費及び投稿を好む消費者の動機の解明2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第62回全国研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地域ブランド価値評価モデルの実証的研究2019

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第8回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルネット時代における事前期待更新モデルの検討 ― 期待を形成する情報のエントロピーに着目して―2019

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      マーケティングカンファレンス2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effective replies to negative online comments considering customers' motivations - Comparison between Japanese and Thai-2019

    • Author(s)
      Mina Kogure, Shigemitsu Morokami
    • Organizer
      18TH INTERNATIONAL CONGRESS MARKETING TRENDS
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 悪い口コミに対する企業の返信が他の購買検討者に与える心理的影響の検討2018

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会第60回全国研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域ブランディングにおけるコンテクストの構造と役割について2018

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第7回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 悪い口コミに対する返信の共感性がサービスの満足度評価に与える影響分析2017

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      日本経営システム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 地域マーケティングのコンテクスト転換:コンステレーションのためのSSRモデル2019

    • Author(s)
      一般社団法人地域デザイン学会、原田 保、石川 和男、小川 雅司
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029264
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

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