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Development of Market Segmentation Method using Review Data

Research Project

Project/Area Number 17K04029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Mizutani Naoki  岡山理科大学, 経営学部, 准教授 (30330533)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsマーケット・セグメンテーション / レビュー・データ / ネットワーク分析 / 最適化 / レビュー情報 / スクレイピング / 自然言語処理 / 商学
Outline of Final Research Achievements

We proposed a method of acquiring market segmentation useful for marketing activities, analyzing review-information of products and services posted on web-sites from consumers. The proposed method classifies products and consumers into groups using a network analysis method based on the relationships between products obtained from review information from consumers. We also proposed a mathematical model that expresses the segmentation scale with time fluctuation. And we established a method for estimating the parameters of the mathematical model from actual data.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マーケット・セグメンテーション手法の確立と、セグメンテーションの時系列的変化を表現する数理モデルの導出によって、マーケットの状況把握が容易に実施できるようになるとともに、効果的なマーケティング戦略を適時に実施可能になると考えられる。その際に必要となるデータは、商品やサービスに関して消費者から発信されたレビュー情報やSNSへの投稿情報であり、容易に入手可能で情報入手のためのコストは安価である。アンケートよりも偏りが少ないことなど、企業におけるマーケティング活動において有用な方法である。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 人間社会的流行における数理モデルの提案 -イノベータ理論と時間遅れの方程式を用いて-2021

    • Author(s)
      大田 靖 水谷 直樹
    • Journal Title

      日本オペレーションズ・リサーチ学会和文論文誌

      Volume: 64 Pages: 22-45

    • NAID

      130008076758

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Item Classification Method using the Customers’ Selection History of Items2020

    • Author(s)
      水谷 直樹
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 121-124

    • DOI

      10.20627/jsimconf.80.0_121

    • NAID

      130007940307

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Estimating Parameters in Mathematical Model for Societal Booms through Bayesian Inference Approach2020

    • Author(s)
      Ota Yasushi、Mizutani Naoki
    • Journal Title

      Mathematical and Computational Applications

      Volume: 25 Issue: 3 Pages: 42-42

    • DOI

      10.3390/mca25030042

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] マーケティングリサーチにおけるネットワーク分析手法の活用2020

    • Author(s)
      伊藤颯大、大田 靖、水谷直樹
    • Organizer
      第69回数理社会学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 商品選択履歴データをもとにした商品グループ分類手法の提案2020

    • Author(s)
      水谷直樹
    • Organizer
      日本情報経営学会第80回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 流行モデルにおけるパラメータ推定の方法 -ベイズ推定の手法を用いて-2019

    • Author(s)
      内藤将大, 水谷直樹, 大田靖
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会 2019年春季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

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