• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of metrics to promote deep learning through active learning

Research Project

Project/Area Number 17K04339
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Taira Makio  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (50312690)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田幡 憲一  宮城教育大学, その他部局等, 名誉教授 (00236720)
安藤 明伸  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60344743)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育評価 / 総合的な探究の時間 / 発達的な変化 / 発達的変化 / 達成目標の変化 / 学力低下問題 / センター試験 / 探求活動 / 領域知識 / 検索サイト / SSH指定校 / PBL / 深い理解体験 / 学校生活 / 日常生活 / 公開研究会 / アクティブ・ラーニング / ルーブリック / 一枚ポートフォリオ / パフォーマンステスト
Outline of Final Research Achievements

This research studied the actual condition of "total search time", which is advanced and requires autonomy, through case studies of problem research at SSH designated schools and some general schools. The issues in common was also examined.
The author has invested each development stage (elementary school, middle school, high school) in terms of comparison of learing strategies. For example, subjects were asked to write freely, and subjects were free to describe what knowledge was gained through examination study and how it was considered to remain. Those qualitative descriptions were visualiezed by using text-mining.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習指導要領の改定にともなって,特に高等学校では「総合的な学習の時間」から「総合的な探究の時間」へ科目が変更されたが,一般校における探究活動の特徴と限界を考察したことは教育現場において重要な意味を持つと考えられる。特にどのように評価を行うかは,一般校において喫緊の課題であり,その解決策を考察することは意義がある。特に内容を重視した評価をできる教員の人数が限られているという人的な問題があるが,そのようななかでどのように適切な評価を行うかは深刻な問題といえるであろう。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 日々の勉強と試験対策の発達的変化~センター試験の数学と国語を題材にした考察~2021

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 29-35

    • NAID

      40022558644

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 検索サイトを利用した深い協同学習の分析2020

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 3-17

    • NAID

      120006840995

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平成29年度 学習効果の測定に係る研究開発について2017

    • Author(s)
      平真木夫
    • Journal Title

      みやぎのICT教育研究専門部会平成29年度研究報告書

      Volume: 4 Pages: 50-55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 臨時休校期間中の家庭学習教材2020

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      第16回日本教授学習心理学会年会予稿集
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間」から「総合的な探究の時間」への変化の考察2019

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Changing Grade Level Configuration and Streaming on Transitional Gaps.2019

    • Author(s)
      Makio Taira
    • Organizer
      International Conference on Education, Psychology, and Scicial Sciences
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校数学における論理的な考察力・表現力を育む授業づくりー図形の性質の分野における対話的な学びの実現に向けて2019

    • Author(s)
      加賀智大・平真木夫・本田伊克・丸山千佳子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Learning by searching: Three aspects of domain-specific knowledge2018

    • Author(s)
      Makio Taira
    • Organizer
      International Conference on Education and Learning 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校と日常における深い理解体験の比較2018

    • Author(s)
      平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の運動に関する語彙獲得にみる課題と,巧緻性を高める具体的な工夫-身体知とメタ認知-2018

    • Author(s)
      草野有希・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「からだ」育成の視点による小学校表現運動の批判的考察2018

    • Author(s)
      佐藤仁紀・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ICT導入によるカリキュラムのアクティブラーニング化と教員の変化2017

    • Author(s)
      平真木夫・田幡憲一・安藤明伸
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科における知識の構造化について~概念地図の導入と活用に関する実践~2017

    • Author(s)
      平真木夫・三浦彰文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における巧緻性の発達と投力を高める具体的な指導の工夫2017

    • Author(s)
      草野有希・池田晃一・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科における「割合概念」の習得の発達的変化の調査2017

    • Author(s)
      千葉聡一郎・小野耕一・平真木夫
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生における比の3用法の実態調査~質量パーセント濃度の計算過程の分析~2017

    • Author(s)
      小野耕一・平真木夫・千葉聡一郎
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi