• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The meaning of the experience of encountering fantasy figures in early childhood

Research Project

Project/Area Number 17K04351
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

TOMITA SHOHEI  三重大学, 教育学部, 教授 (80342319)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords空想上の存在 / 想像的探険遊び / 空想 / 想像 / 魔術的思考 / 行事 / 幼児教育・保育 / ファンタジー / 幼児教育 / 保育 / 心理学 / 発達 / 想像力
Outline of Final Research Achievements

We examined the meaning of encountering fantasy figures for early childhood development. The main results are as follows. (1) Plays and events, including encounters with fantasy figures in kindergartens and nursery schools, are widely held in Japan. (2) Children's participation in such cultural practices stimulates their curiosity and inquiry, and promotes cognitive, emotional, and social development. (3) Childcare workers, who are responsible for cultural practice, play a role in supporting and promoting the creation of children's ideas, sharing and collaboration with peers, and overcoming weaknesses and fears. (4) By the age of three, children have an unclear concept of fantasy figures, and therefore it is easy to regard the real fantasy figures they encounter as genuine. However, by the age of four or five, the concept became clearer and more skeptical, and they were able to enjoy the amazing and mysterious concept of figures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもは遊びや生活の中で様々な空想上の存在と出会う。しかし,それらは「現実でない」ため,子どもが現実に適応する上で役に立たないか,時に有害であると見なされやすい。本研究では,文化的実践への参加という観点から,それらの出会い体験が持つ発達上の重要な意味を明らかにした。また,それらは驚異的で神秘的であるため,現実との混同や恐怖を引き起こし易いことから,特に本物志向の実物の空想上の存在を子どもの前に登場させる場合に,考えられる年齢ごとの実践上の留意点を明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 保育における空想上の存在との出会い体験:実践の展開と工夫・配慮2021

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      家庭教育研究

      Volume: 25 Pages: 27-38

    • NAID

      40022625388

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国におけるクリスマス文化とサンタクロース神話の受容2021

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      三重大学国際交流センター紀要

      Volume: 16 Pages: 1-16

    • NAID

      120007164817

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] かっぱおやじは幼児の家庭生活にどのように拡がったか?:幼稚園から家庭へのローカルな空想上の存在の展開2021

    • Author(s)
      富田昌平・久世彩加
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 189-198

    • NAID

      120007145929

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児はかっぱおやじとどのように出会うのか?:幼稚園におけるローカルな空想上の存在の生成と共有2021

    • Author(s)
      富田昌平・久世彩加・河内純子
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 335-350

    • NAID

      120007145922

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の怖いもの見たさ行動を規定する要因の検討2020

    • Author(s)
      富田昌平・伊藤 梓・園田ひかり
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 42 Pages: 15-26

    • NAID

      120006919873

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ファンタジーと保育:想像的探険遊びのすすめ2020

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      ほいくあっぷ

      Volume: 2020年7月号 Pages: 2-32

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児はお化けをどのように認識しているのか?2020

    • Author(s)
      富田昌平・小澤瑞希
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 71 Pages: 315-325

    • NAID

      120006900276

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] サンタクロースからの贈り物に見られる幼児の分配行動:行事に埋め込まれた数学的活動に着目して2020

    • Author(s)
      富田昌平・田中伸明・松本昭彦・杉澤久美子・河内純子・辻 彰士・湯田綾乃・松尾美保奈・松浦 忍・松岡ちなみ
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 71 Pages: 493-502

    • NAID

      120006900248

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 遊び心研究のすすめ2019

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      発達(ミネルヴァ書房)

      Volume: 158 Pages: 75-82

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 遊び心がもたらす豊かな生活2019

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      母の友(福音館書店)

      Volume: 799 Pages: 25-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の道徳行為の実践における空想上の存在の影響2019

    • Author(s)
      富田昌平・甲斐優香
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 70 Pages: 327-335

    • NAID

      120006775155

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日常の中に潜む不思議さ・面白さ(特集 日常の生活から気づき,わかる喜びへ)2019

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 295 Pages: 18-29

    • NAID

      40021849662

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育における想像的探険遊びの展開:エルマー実践から30年の節目を超えて2018

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 39 Pages: 74-89

    • NAID

      130007557786

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児における手品の不思議を楽しむ心の発達と対象への親和性との関連2018

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 27 Pages: 11-21

    • NAID

      40021808924

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 恐竜の卵は本物か?: 幼児における想像と現実との揺らぎ2018

    • Author(s)
      富田昌平・近藤彩乃
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 235-244

    • NAID

      120006377583

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育における想像的探険遊びの展開: エルマー実践から30年の節目を超えて2018

    • Author(s)
      富田昌平
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 39

    • NAID

      130007557786

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 不思議や謎に挑戦する子どもたち:これからの保育ができること2021

    • Author(s)
      富田昌平・利根川彰博
    • Organizer
      日本保育学会第4回中部地区研究集会(Web開催),シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 遊びと遊び心の違いと関連性2020

    • Author(s)
      金田利子・小松 歩・滝口 優・山路千華・麻生 武・富田昌平
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会(奈良),シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 空想上の存在が登場する遊び・活動と園内行事に関する調査研究2020

    • Author(s)
      富田昌平
    • Organizer
      日本家庭教育学会第35回大会(誌上開催),ポスター発表
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 魔術的思考の発達から伝統的発達観を問い直す2020

    • Author(s)
      外山紀子・中島伸子・富田昌平・加藤義信
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会(Web開催:東洋大学),シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達心理学と保育実践の交差点に潜む「発達」をめぐる問い:「年齢」問題から見えるもの2020

    • Author(s)
      木下孝司・若林紀乃・山田真世・富田昌平・川田 学
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 魔術的思考の発達から伝統的発達観を問い直す2020

    • Author(s)
      外山紀子・中島伸子・富田昌平・加藤義信
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの遊びと学びの環境を考える:デジタルとアナログをどう繋いでいくか2018

    • Author(s)
      小野美和・淺野卓司・深田昭三・小林哲生・佐藤朝美・富田昌平
    • Organizer
      日本発達心理学会東海地区シンポジウム(愛知)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の場で子どもの遊び心をはぐくむ2018

    • Author(s)
      富田昌平・岩附啓子・田中浩司・服部敬子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会・学会企画シンポジウム(岡山)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 遊びの機能とは?:改めて問う2018

    • Author(s)
      中野 茂・松嵜洋子・富田昌平・田 暁潔・加用文男
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の中の科学:数概念と生物概念の発達から実践をみつめる2018

    • Author(s)
      滝口圭子・富田昌平・浅川淳司・布施光代・深田昭三
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新・育ちあう乳幼児心理学2019

    • Author(s)
      心理科学研究会
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641174512
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      『質的心理学辞典』編集委員会編
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516012
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 幼児期における空想世界に対する認識の発達2017

    • Author(s)
      富田昌平
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759921960
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi