• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study on Itinerant Consultation to Build Inclusive Environmental Awareness among Nursery Teachers

Research Project

Project/Area Number 17K04360
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Miyama Gaku  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (80582858)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 五十嵐 元子  帝京短期大学, 帝京短期大学, 准教授 (30468897)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords巡回相談 / インクルーシブ保育 / インクルーシブな環境 / 保育支援 / 認知過程 / 対話・ダイアローグ / 相談モデルの構築 / リフレクティング / 環境評価 / 質的分析 / インタビュー調査 / 質問紙調査 / 保育実践分析 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

In itinerant consultation aimed at building inclusive environmental awareness among nursery teachers, it is important to: ① Respect children identified as needing attention in the care environment as consultation targets, as recognized by nursery teachers after cross-checking with their colleagues. ② Nursery teachers have demonstrated that they effectively acquire knowledge from conference discussions to improve and realize an inclusive childcare environment. ③ Based on the developmental status and background of the consultation target children, nursery teachers should not only observe their behavior but also pay attention to their verbal expressions, and it should be possible to incorporate guardians into the conference discussions by adjusting the procedures. Furthermore, focusing consultations on the inclusive childcare environment itself has been shown to be effective in raising awareness and improving the current situation for nursery teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義の一つ目は、巡回相談が相談対象児の発達支援のみならず、保育者の保育環境を改善する保育支援の役割を持つことを確かめた点にある。心理の視点からは発達に問題がないと思われる子どもの相談でも、保育環境の課題を考える保育支援の観点から捉えることの重要性を明らかにした。二つ目は保育支援を含みこんだ相談では、子どもの状況や背景に応じて、新たな技法を導入することで、子ども理解や保護者との協働が深まり、インクルーシブな保育環境を実現することにつながることを明らかにした点にある。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 保育者-保護者-相談員の対話と協働に向けた保育カンファレンスの事例分析-外国にルーツのある子どもの保育相談から2024

    • Author(s)
      五十嵐元子,・三山岳
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 7 Pages: 27-40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Training Program for Early Childhood Care Supporters: Involved in the Training Program in Nagoya2023

    • Author(s)
      瀬野由衣・山本理絵・三山 岳
    • Journal Title

      愛知県立大学教育福祉学部論集 = Bulletin of The Faculty of Education and Welfare Aichi Prefectural University

      Volume: 71 Pages: 27-38

    • DOI

      10.15088/00005086

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1166/00005086/

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障がい児保育から思う「架け橋プログラム」2023

    • Author(s)
      三山 岳
    • Journal Title

      保育問題研究

      Volume: 319 Pages: 53-63

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育巡回相談における相談者と保育者の対話に向けて~リクレクティング・プロセスの効果の検討2023

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 24 Pages: 39-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブな保育環境の構築に対する保育者の意識態度2022

    • Author(s)
      三山 岳
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 6 Pages: 41-54

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 福井県越前市の外国人集住地域における保育-保育者の意識変容からインクルーシブ保育を考える2022

    • Author(s)
      林 恵・五十嵐元子・若林秀樹
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 23 Pages: 29-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における保育の物語とインクルーシブ保育-保育者のインタビュー調査から2022

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 23 Pages: 183-196

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 感覚特性を持つ自閉症スペクトラム児の集団療育における行動変容2021

    • Author(s)
      山口佳代子・三山 岳
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 16 Pages: 94-108

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様性のある障がいと多文化保育の歴史からインクルーシブ保育を考える2021

    • Author(s)
      三山 岳
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 309 Pages: 54-68

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] どのおとなも大事にされる保育2021

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      保育者と父母を結ぶ雑誌 ちいさいなかま12月号

      Volume: 716 Pages: 30-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育のなかの「多様性」と「多様性の尊重」を問い直す2021

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 309 Pages: 41-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日常の保育カンファレンスにみられる学びの構造2020

    • Author(s)
      三山 岳・五十嵐元子
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58(2・3) Pages: 279-290

    • NAID

      130008071688

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者の語りにみる子どもの関係と対話の分析(1)―支援が必要な子どもの周りにいる子どもに焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山 岳
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 21 Pages: 37-47

    • NAID

      40022242137

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達が気になる子について乳児期の保育者が認識する心理的プロセスの分析2020

    • Author(s)
      三山岳
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 3 Pages: 5-16

    • NAID

      40022292717

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者の語りにみる子どもの関係と対話の分析(1) -支援が必要な子どもの周りにいる子どもに焦点を当てて-2020

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山岳
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 21 Pages: 37-47

    • NAID

      40022242137

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期からの就学移行相談・支援体制に関する研究(概要)2020

    • Author(s)
      三山 岳・山本理絵・志村美和・瀬野由衣
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 12 Pages: 85-88

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども福祉における多文化共生の今 -療育・保育現場からの報告-2020

    • Author(s)
      三山 岳・岩倉けいら・川上貴美恵・佐々木由美子
    • Journal Title

      生涯発達研究

      Volume: 12 Pages: 49-66

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児期からの就学移行相談・支援体制に関する研究:就学・発達相談担当者への質問紙調査結果のまとめ(中間報告)2019

    • Author(s)
      三山岳・山本理絵・瀬野由衣・近野純子
    • Journal Title

      生涯発達学研究

      Volume: 11 Pages: 67-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自治体の子育て支援における教育と福祉の連携 ──行政組織再編・統合と異職種連携・協働の視点から ──(研究所プロジェクト報告)2018

    • Author(s)
      望月 彰・山本理絵・三山 岳・瀬野由衣・渡邉眞依子・近藤みえ子・灰谷和代
    • Journal Title

      生涯発達学研究

      Volume: 9 Pages: 41-50

    • NAID

      120006468196

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「子どもの多様性」に向き合うためのインクルーシブ保育2017

    • Author(s)
      三山 岳
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 288 Pages: 64-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクティング・プロセスを取り入れた保育巡回相談-保育者と相談員との対話を促進する-2023

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Organizer
      日本発達心理学会 発達障害分科会 2023年度例会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ保育を促進する園内研修ツールの開発に向けて2023

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山 岳
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの言葉に焦点化し、子どもの理解を深める巡回相談、インクルーシブ保育を支援する巡回相談とは2022

    • Author(s)
      三山岳
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会 ラウンドテーブル 話題提供者
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクティング・プロセスを取り入れた保育カンファレンス2022

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会 ラウンドテーブル 話題提供者
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(1)ー保育の取り組みと変化への気づ2021

    • Author(s)
      芦澤清音、山本理絵、三山岳、浜谷直人、五十嵐元子、林恵、飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(2)ー担任保育者の自由記述から見た現状と取り組みー2021

    • Author(s)
      飯野雄大、芦澤清音、五十嵐元子、浜谷直人、林恵、三山岳、山本理絵
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 障害と多文化を包括するインクルーシブ保育の可能性(2)2020

    • Author(s)
      三山 岳
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 障害と多文化を包括するインクルーシブ保育の可能性2019

    • Author(s)
      三山 岳
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会 自主シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Developing ECEC professionals in local government in cooperation with universities : An analysis of special support education training2019

    • Author(s)
      Rie Yamamoto, Gaku Miyama
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達に特別な支援を要する子どもの就学相談の現状と課題(その2):相談担当者への質問紙調査より2018

    • Author(s)
      三山岳・山本理絵・瀬野由衣・溝口克治・薬丸貴之・山内登志・奥田優
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The role of teachers’ discussions in comprehending dialogical relationships among children : Analysis of an inclusive environment in a kindergarten (2)2018

    • Author(s)
      Gaku Miyama, Motoko Igarashi, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA 28th Conference Budapest Hugary
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自治体の子育て支援における教育と福祉の連携② -異職種連携・協働の視点から-2017

    • Author(s)
      三山 岳・山本理絵・望月 彰・瀬野由衣・近藤みえ子・灰谷和代
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育園におけるインクルーシブ保育の展開(3) -グループ活動における葛藤場面に注目して-2017

    • Author(s)
      芦澤清音・浜谷直人・五十嵐元子・三山 岳・田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 3歳未満児保育の諸問題に関する研究-その3 -乳幼児健診データから見る基本的生活の状況2017

    • Author(s)
      加用美代子・三山岳・森本美絵
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達に特別な支援を要する子どもの就学相談の現状と課題 -相談担当者への聞き取り調査より-2017

    • Author(s)
      山本理絵・三山岳・瀬野由衣・畑中悦子・薬丸貴之
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] すべての子どもの権利を実現するインクルーシブ保育へ2023

    • Author(s)
      芦澤清音、浜谷直人、五十嵐元子、林 恵、三山 岳、飯野雄大、山本理絵
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642972
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育と福祉が出会う支援:子ども・教師・専門職がつながる学校・地域をめざして2023

    • Author(s)
      山本理絵、望月彰、愛知県立大学「教育福祉学研究会」
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863276133
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 多様性がいきるインクルーシブ保育2018

    • Author(s)
      浜谷 直人、芦澤 清音、五十嵐 元子、三山 岳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623083713
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi