Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services
Project/Area Number |
17K04367
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Tokyo Seitoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
家近 早苗 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40439005)
田村 節子 東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (40549151)
鈴木 庸裕 日本福祉大学, 子ども発達学部, 教授 (70226538)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | チーム学校 / 教育相談 / スクールカウンセラー / スクールソーシャルワーカー / チーム援助 / コーディネーション / スクールサイコロジスト / 心理教育的援助サービス / 当事者意識 / 発達障害 / 不登校 / 日米比較研究 / 学校心理学 |
Outline of Final Research Achievements |
Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services was conducted. The teachers and teacher consultants at educational boards in Japan, as well as teachers and school psychologists were interviewed in the U.S. regarding team support to children with difficulties. Also questionnaires were administered to 400 teachers in elementary and junior high schools in Japan.
Factores to influence team support in schools are found: functions of coordination committees, management of school managers, teachers' attitudes to psychoeducational services, teachers' attitudes to support all students in the school, expectation and worries about team supprot. The measures of these factors were developed for elementary and junior high schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
チーム学校におけるチーム援助は、『生徒指導提要』(2022)でも強調されており、すべての児童生徒に対してチーム学校にとりくむ実践である。本研究の成果で明らかになったチーム学校の要因(コーディネーション委員会の機能、教師の心理教育的援助サービスへの態度、学校のすべての子どもの心理教育的援助サービスに対する教師態度、チーム援助への期待と不安)は今後チーム学校による生徒指導を充実させるための実践的な示唆となる。 チーム学校の要因を測定する尺度は、チーム学校の状況を把握し、チーム学校の促進に関わる活動の成果のエビデンスの作成のために使うことができる。
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Report
(7 results)
Research Products
(5 results)