• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical Research on the Political Neutrality of Public Education

Research Project

Project/Area Number 17K04530
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Kodama Shigeo  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (40296760)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 教育政治学 / 教育の政治的中立性 / シティズンシップ / 政治的リテラシー / ハンナ・アレント / 政治的中立性 / 公共性 / アクティブラーニング / 政治教育 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The revision of the Public Offices Election Law, which lowered the voting age to 18 or older, was passed in June 2015, allowing 18-year-olds and older to vote in the summer 2016 elections. This could be a major opportunity to rethink the relationship between politics and education, which has been taboo in postwar education.
In light of the above background, the purpose of this study was to view the current situation in the context of the re-politicization of education in the history of ideas, and to explore the ideological meaning of this re-politicization, especially from the perspective of the ideological shift toward the political neutrality of education.In order to achieve the above objectives, this study aimed to establish the structure of politics of education, in which education and politics are interpenetrating each other.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通じて、教育学と政治学の双方に教育政治学の足場を築き、教育学と政治学のパラダイム革新の端緒を開くことができた。国際的な成果としては、2019年の日本教育学会と世界教育学会において、ハリー・ボイトとガート・ビースタを招聘して、国際的な成果を上げることが出来た。2020年2月からの新型コロナウィルスの感染拡大によって、海外からの研究者招聘の中止など研究の中断を余儀なくされたが、2021年度まで研究の期間を延長することによって、文部科学省の主権者教育推進会議への貢献など、成果を達成することが出来た。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 教育における加速主義をめぐるいくつかの問題2021

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 79-90

    • NAID

      40022603757

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後教育学は子どもと政治をどうとらえてきたか・序説2021

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 9 Pages: 33-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育におけるポピュリズムと政治2020

    • Author(s)
      小玉重夫・山本圭
    • Journal Title

      研究室紀要 = Bulletin of the Division of Basic Theories of Education, Graduate School of Education, the University of Tokyo

      Volume: 46 Pages: 67-80

    • DOI

      10.15083/00079488

    • NAID

      120006881432

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/54372

    • Year and Date
      2020-07-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 無知な市民は反知性主義を超えられるか2019

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 無知な市民の可能性に向けた教えることの再発見2019

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 119 Pages: 45-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「国家と教育」における「政治的なるもの」の位置価-教育に政治を再導入するために2019

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      森田尚人・松浦良充編『いま、教育と教育学を問い直す-教育哲学は何を究明し、何を展望するか』東信堂

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「労働と教育」再考2018

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 697 Pages: 60-66

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ポストトゥルースの時代における教育と政治-よみがえる亡霊、来たるべき市民-2018

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 31-38

    • NAID

      130007704308

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 一八歳選挙権と学力の市民化 : シティズンシップ教育の可能性2017

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      民主主義教育21

      Volume: 11 Pages: 59-63

    • NAID

      40021181541

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブラーニングと地方自治-シティズンシップ教育の視点から2017

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      地方自治

      Volume: 834 Pages: 2-10

    • NAID

      40021202774

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本学術会議と教育思想史研究2021

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会コロキウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan2019

    • Author(s)
      Kodama, Shigeo
    • Organizer
      The International Conference on Citizenship/Social Studies Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学校で哲学プラクティスを行うことのジレンマと可能性2018

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      日本哲学プラクティス学会第1回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching for the possibility of Ignorant Citizen in the context of Education in Japan2018

    • Author(s)
      Shigeo Kodama
    • Organizer
      The 61st Annual Conference of Philosophy of Education Society of Japan
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高大接続改革と18歳選挙権2018

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      2018年度日本政治学会研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ポストトゥルースの時代における教育と政治――よみがえる亡霊、来たるべき市民――2017

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 小玉重夫

    • URL

      https://researchmap.jp/read0190814/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap 小玉重夫

    • URL

      https://researchmap.jp/read0190814/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] WERA Tokyo2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Preparing Citizen Professionals New Dimensions of Civic Education in Higher Education2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi