• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A critical examination of the competency concept and the development of a blended employment support theory based on it

Research Project

Project/Area Number 17K04579
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Kasei University

Principal Investigator

Hashirii Yoichi  東京家政大学, 家政学部, 教授 (30347843)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsキャリア形成 / 生活困窮者 / 教育哲学 / コンピテンシー / 就労支援 / 自己利益 / 当事者性
Outline of Final Research Achievements

In this study, based on the method of community organising, a way of employment support based on self-interest was found.It was found that the goal of career development is not based on individual needs and social needs, but on the common self-interests that are found to be difficult to live with in each person's situation.
It was also clarified that support based on the 'social linkage model' is necessary, in which the joint points with the 'small' society, which can be grasped by innate abilities, are searched for, and beyond that, contact points with the 'large' society are to be found.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,とりわけ学校教育で前提とされている資質・能力が,「全ての資質・能力に共通し,その資質・能力を高めていくために重要となる要素とは何かを明らかにし」たものとして位置づけられており,個々の文脈のなかで働くことよりも,汎用性が強調されている現状において,あえて個々の文脈に依拠する自己利益に焦点化するキャリア形成支援の在り方を提示することは,現在のキャリア教育/キャリア形成支援に対して意味をもちうるといえる。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] コミュニティの形成戦略─ウェストシルバータウン・ビレッジ・コミュニティ・ファウンデーション─2024

    • Author(s)
      走井洋一
    • Journal Title

      協同の發見

      Volume: 378 Pages: 10-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳教材のもつ価値志向性と生命科学コンピテンシーの育成──大学生との対話から2021

    • Author(s)
      走井洋一
    • Journal Title

      東京家政大学教職センター年報

      Volume: 13 Pages: 94-103

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域の協同を育む協同組合──協同組合の存在理由から当為へ〈日本協同組合学会第39回大会シンポジウム 座長解題〉2020

    • Author(s)
      走井洋一
    • Journal Title

      協同組合研究

      Volume: 40-1 Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳科における「主体的・対話的で深い学び」─教育目標の二重性と新しい社会を構築しようとする力─2019

    • Author(s)
      走井洋一
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 第337号 Pages: 99-108

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「自己拡大モデル」の批判的検討と当事者性にもとづく道徳科の授業の可能性2023

    • Author(s)
      走井洋一
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 事実としての生命をもとにした生命観の合意形成へ──生命科学教育の基礎理論序説2021

    • Author(s)
      走井洋一・大貫麻美
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生命概念の再検討─自然科学と社会科学の接合点─2020

    • Author(s)
      走井洋一
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校という媒介を通じたコミュニティ開発2019

    • Author(s)
      走井洋一
    • Organizer
      日本NPO学会第21回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生命科学教育の前提となる生命概念についての教育哲学的検討2019

    • Author(s)
      走井洋一
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 道徳は本当に教えられるのか─未来から考える道徳教育への12の提言─2023

    • Author(s)
      田沼茂紀(編著)
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 続・道徳教育はいかにあるべきか2022

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会(共著)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか22022

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会(共著)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか──歴史・理論・実践2021

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会(共著)
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会はこうやって変える!─コミュニティ・オーガナイジング入門2020

    • Author(s)
      マシュー・ボルトン(藤井敦史・大川恵子・坂無淳・走井洋一・松井真理子訳)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] こうやって社会を変える──コミュニティ・オーガナイジング入門2020

    • Author(s)
      マシュー・ボルトン(藤井敦史・大川恵子・坂無淳・走井洋一・松井真理子訳)
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi