• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Qualitative Transformation of Educational Discourse by the Mass Media in the around 1970s

Research Project

Project/Area Number 17K04596
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShizuoka Sangyo University (2019)
Shohoku College (2017-2018)

Principal Investigator

SATO Chihiro  静岡産業大学, 経営学部(磐田), 准教授 (70586718)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小国 喜弘  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (60317617)
岩田 一正  成城大学, 文芸学部, 教授 (70338573)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教育史 / 教育言説 / 1970年代 / マスメディア / メディア / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have made a list of articles on education that published in newspapers, opinion magazines, educational magazines, and of programmes on education that broadcasted during the 1970s. The list, the total number is about 40,000, would be as a resource for understanding the educational discourse by the mass media.
Based on the list, by analyzing the educational discourse according to a school report-book and high school entrance exams, it is found that the educational discourse by the mass media in the 1970s lead to the changes in the educational system in the 1980s, for the new insights for understanding the history of education in Japan.
Thus, this study suggests the possibility for understanding the history of education in postwar Japan from a multifaceted perspective by taking a view of the educational discourse by the mass media.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、1970年代にマスメディアが構築した教育言説を理解するための資料として、当該時期に新聞全国紙3紙と代表的な総合雑誌、教育雑誌、そしてテレビで教育を取り上げた記事・番組、約40,000件をピックアップし、概要をまとめた一覧を作成した。
これをもとに通信簿や高校入試など具体的なテーマに沿って言説の展開を分析し、1970年代のマスメディアの教育言説が1980年代の教育制度等の転換を準備したという見方を提示して戦後教育史を理解する際の新たな知見を得た。本研究ではマスメディアによる教育言説を分析することで戦後日本の教育史を多面的に把握できる可能性を提示したといえる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教師・学校を論じる教育言説の転換-1969年の『通信簿問題』の教育言説の分析から-2020

    • Author(s)
      佐藤知条
    • Journal Title

      スポーツと人間

      Volume: 4(1) Pages: 57-69

    • NAID

      120006797829

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1966年から1980年までの教育言説の相克-高校入試を中心として-2019

    • Author(s)
      岩田一正
    • Journal Title

      成城文藝

      Volume: 248・249合併号 Pages: 57-78

    • NAID

      120006865575

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 1970年代における教育メディアの言説 -通信簿,入試をめぐる表象と語りを中心に-2018

    • Author(s)
      (企画者)佐藤知条、岩田一正、小国喜弘 (報告者)佐藤知条、岩田一正、渡邊真之
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 山の手「成城」の社会史―都市・ミドルクラス・文化―2020

    • Author(s)
      新倉貴仁(編著), 内田隆三, 磯達雄, 高田雅彦, 岩田一正, 北山研二, 山本理奈
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      青弓社
    • ISBN
      9784787234667
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi