• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the partnership and collaboration between local communities and education toward the establishment for comprehensive society

Research Project

Project/Area Number 17K04602
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKomazawa University (2022)
Akita University (2017-2021)

Principal Investigator

Koike Takanori  駒澤大学, 総合教育研究部, 教授 (80550889)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小松田 儀貞  秋田県立大学, 総合科学教育研究センター, 准教授 (00234881)
清多 英羽  東北学院大学, 文学部, 准教授 (70557800)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords包括型社会 / 公共性 / 学校教育 / シティズンシップ / 社会的包摂 / 共生社会 / 近代市民社会 / キャリア教育 / 生徒指導 / 社会化 / 共生 / 道徳教育 / 社会教育 / ビオトープ / ソーシャルキャピタル / アートプロジェクト / シティズンシップ教育 / キャリア形成 / 社会的排除 / キャリアパス / 特別活動
Outline of Final Research Achievements

This research project aims to examine the ways of cooperation and collaboration between the local community and schools for realizing an inclusive society. Specifically, the following three topics were analyzed: (1) ways of citizenship education based on collaboration between schools and local communities, (2) formation and development of citizenship in welfare policy and local communities, and (3) initiatives in local communities from the perspective of career development.In (1), we examined ways of citizenship education based on collaboration between schools and local communities, focusing on student guidance, special activities and moral education. In (2), we examined possibilities of citizenship in welfare policy and local communities, based on efforts at temples, medical facilities, biotopes and social welfare facilities. In (3), we suggested ways of cooperation and collaboration between the local community and schools for establishing an inclusive society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、これまで別個に検討されることが多かった学校教育と地域コミュニティの取り組みを、社会的包摂の視点から検討したことにある。また、研究に当たって、教育学と社会学の研究者が協働して研究を進め、教育と福祉、芸術等を包括的に検討することができた。
その結果、学校教育と社会教育を連続的にとらえることが可能となり、キャリア教育を原義通りの生涯にわたる「キャリア形成につながる教育」としてとらえる視点を提示した点に意義がみとめられる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] フィヒテ『動物の本質解明のための諸命題』における近代的自然理解についての考察~環境教育とのつながりに着目して~2022

    • Author(s)
      清多 英羽
    • Journal Title

      東北学院大学教育学科論集

      Volume: 4 Pages: 19-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治前期の秋田県における道徳教育の状況 ―「学制」から「改正教育令」期における「教則」を中心に―2022

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Journal Title

      プロテウス

      Volume: 21 Pages: 131-160

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不安の時代における仏教の役割―明治期における曹洞宗の取り組みを手がかりに―2022

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Journal Title

      日本仏教教育学研究

      Volume: 30 Pages: 145-162

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 不登校傾向児童生徒の自己肯定感向上を目指した社会教育からのアプローチ~秋田県立少年自然の家における「ふれあいキャンプ」の実践から~2021

    • Author(s)
      川田貴之、小池孝範
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 43 Pages: 173-186

    • NAID

      120007037241

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校ビオトープを活用した教育の「意義」の検討2021

    • Author(s)
      清多英羽
    • Journal Title

      東北学院大学教育学科論集

      Volume: 3 Pages: 1-11

    • NAID

      40022549387

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 18世紀後半のドイツにおける公教育の思想―宗教と道徳の位置づけを中心に―2020

    • Author(s)
      小池孝範
    • Journal Title

      プロテウス

      Volume: 19 Pages: 13-30

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] artificationについての一考察―社会と芸術の共進化ー2020

    • Author(s)
      小松田儀貞
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 21 Pages: 1-11

    • NAID

      120006824969

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on a Civic Education Design at the Early Postwar Educational Reforms: Based upon the Relation to Recent Reforms of Moral Education2019

    • Author(s)
      蔭山佐智子,小池孝範,佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

      Volume: 74 Pages: 37-46

    • DOI

      10.20569/00003737

    • NAID

      120006620194

    • ISSN
      2433-4952
    • URL

      https://air.repo.nii.ac.jp/records/3378

    • Year and Date
      2019-03-01
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 医療におけるシティズンシップの可能性ー課題と展望ー2019

    • Author(s)
      小松田儀貞
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学研究彙報

      Volume: 20 Pages: 1-9

    • NAID

      120006875794

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フィヒテ実践哲学における教え行為の演繹と基礎づけ2019

    • Author(s)
      清多英羽
    • Journal Title

      青森中央短期大学研究紀要

      Volume: 32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中期フィヒテにみる感性的世界における教え行為の実質的展開2019

    • Author(s)
      清多英羽
    • Journal Title

      青森中央短期大学研究紀要

      Volume: 32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児教育と小学校教育の接続における道徳教育の展開 : 教育課程の工夫とスタートカリキュラム2018

    • Author(s)
      清多英羽
    • Journal Title

      青森中央短期大学研究紀要

      Volume: 31 Pages: 79-84

    • NAID

      120006534412

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「特別活動」の実践的指導力育成の取り組みについての検討-教員養成学部における「特別活動論」の授業実践を通して-2018

    • Author(s)
      山岡正典,林崎勝,小池孝範
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 40 Pages: 167-177

    • NAID

      120006518098

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『ケアする社会』は可能か?ナラティヴ、ケアリング、シティズンシップ2018

    • Author(s)
      小松田儀貞
    • Journal Title

      秋田県立大学総合科学教育研究彙報

      Volume: 19 Pages: 9-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本女性会議2016秋田が残したもの2018

    • Author(s)
      小松田儀貞
    • Journal Title

      秋田県立大学ウェブジャーナルA

      Volume: 5 Pages: 104-114

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育現場において教師の抱える諸問題~生徒指導とキャリアパスに関連して~2018

    • Author(s)
      清多英羽
    • Journal Title

      青森中央学院大学地域マネジメント研究所研究年報

      Volume: 11

    • NAID

      40021681935

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 包括型社会の確立に向けた地域コミュニティと教育の連携・協働についての研究2023

    • Author(s)
      小池 孝範,清多英羽
    • Organizer
      「包括型社会の確立に向けた地域コミュニティと教育の連携・協働についての研究」成果報告会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会とアートの共進化――artification(芸術化)をめぐって2022

    • Author(s)
      小松田 儀貞
    • Organizer
      第68回東北社会学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 18世紀後半のドイツ公教育における道徳と宗教2020

    • Author(s)
      小池孝範
    • Organizer
      日本道徳教育学会 第95回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] artification(芸術化)についての一考察――社会とアートの共進化的動態2020

    • Author(s)
      小松田儀貞
    • Organizer
      第93回日本社会学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 宗教教育の公共性について――明治以降の日本仏教教育をもとに――2020

    • Author(s)
      小池孝範
    • Organizer
      日本仏教教育学会(新型コロナウイルス拡大に伴い延期)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 成熟した社会とは?――〈多様性〉にどう向き合うか/〈メディア〉社会の現在を考える2018

    • Author(s)
      小松田儀貞
    • Organizer
      秋田市主催「多様性を考えるための講座」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 社会化するアート/アート化する社会2022

    • Author(s)
      小松田 儀貞
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      水曜社
    • ISBN
      9784880655284
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか 歴史・理論・実践2021

    • Author(s)
      道徳教育学フロンティア研究会
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090457
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] J・G・フィヒテの教育哲学研究―知識学と超越論的教師論―2020

    • Author(s)
      清多英羽
    • Total Pages
      357
    • Publisher
      博士論文(東北大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育の原理2019

    • Author(s)
      紺野祐、泉山靖人、大迫章史、小池孝範、清多英羽、吉植庄栄、奥井現理
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学術出版会
    • ISBN
      9784284104753
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 考える道徳教育2018

    • Author(s)
      笹田博通、山口匡、相澤伸幸
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101854
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi