• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on Pre-service Teacher Education System under the 'Deregulation' Policy: focused on Primary School Teachers

Research Project

Project/Area Number 17K04609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

IWATA Yasuyuki  東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 教授 (40334461)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 米沢 崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20569222)
大和 真希子  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (60555879)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教員養成 / 開放制 / 規制緩和 / 小学校教員 / 抑制策撤廃 / 私立大学 / 教師塾 / 小学校 / 構造変容 / 教育政策
Outline of Final Research Achievements

As a part of 'Deregulation' policy introduced in Japan at the beginning of 21st Century, quantity control upon initial teacher education providers has been abolished from FY 2005.This study aims to consider on the effects caused by the 'Deregulation' from four major perspectives - (1) policy makers, (2) new providers (private universities) of initial teacher education after 2005, (3) effects upon primary schools in Japan after 2005, and (4) comparison with worldwide trend of Neo-liberalism.
Major findings are as follows. The 'Deregulation' policy can be recognized as an extension of 'Open System' of initial teacher education in Japan while not a less conflict has been occurred among primary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、21世紀初頭の日本で採られた規制緩和策に関して、その教育分野における成果を主に教員養成の観点から実証的に研究したものとしては、類例の少ないものである。特に、政策面と実態面の双方から構造的に分析したことで、この政策の孕む課題が具体的に解き明かされている。
戦後改革期以来の日本における「開放制」の原則が、規制緩和を大胆に推し進める中で変質し、学識ある専門職としての教員の養成にとって弊害ともなり得ることを本研究が明らかにしたことは、今後の「大学における教員養成」(特に小学校教員)のありようを考えていく上で一定の意義を持つ。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 香港教育大学(中国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 香港教育大学(中国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 香港教育大学(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 規制緩和と「開放制」の構造変容:教員養成・採用をめぐる行政施策を中心に2022

    • Author(s)
      岩田康之・米沢崇・大和真希子・藤田里実・早坂めぐみ・山口晶子
    • Journal Title

      東京学芸大学次世代教育研究センター紀要

      Volume: 3 Pages: 35-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Impact of Neoliberalism on Teaching2020

    • Author(s)
      Yasuyuki Iwata
    • Journal Title

      Showcase Research Impact

      Volume: December 2020 Pages: 21-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 規制緩和と「開放制」の構造変容―小学校教員養成を軸に―2019

    • Author(s)
      岩田康之、米沢崇、大和真希子、早坂めぐみ、山口晶子
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 28 Pages: 30-40

    • NAID

      130007906499

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「開放制」原則下の規制緩和と教員養成の構造変容(2)-教員養成分野に関わる抑制策撤廃の経緯と課題-2019

    • Author(s)
      岩田康之・米沢崇
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラムセンター研究年報

      Volume: 18 Pages: 29-35

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「開放制」原則下の規制緩和と教員養成の構造変容(1)―2005年抑制策撤廃後の小学校教員養成の動向と課題―2018

    • Author(s)
      岩田康之
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラムセンター研究年報

      Volume: 17 Pages: 49-56

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 規制緩和と教員養成の構造変容に関する研究 ―大学・地方教育行政と教員養成の関係性を軸に―2022

    • Author(s)
      岩田康之・藤田里実・米沢崇
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 規制緩和と「開放制」の構造変容― 教員養成・採用をめぐる行政施策を中心に ―2021

    • Author(s)
      岩田康之・米沢崇・大和真希子・藤田里実・早坂めぐみ・山口晶子
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員養成の「構造変容」を考える ― 2005 年抑制策撤廃後の動向を中心に―2020

    • Author(s)
      岩田康之、米沢崇、大和真希子
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 規制緩和と「開放制」の構造変容-小学校教員養成を軸に-2019

    • Author(s)
      岩田康之、大和真希子、早坂めぐみ
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Education in Market Theory:considering from ‘Deregulation’ policy in Japan after 20052019

    • Author(s)
      IWATA,Yasuyuki
    • Organizer
      The 14th International Symposium on Teacher Education in East Asia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Power Balances for Initial Teacher Education in Market Theory: Consideration from Japanese Case after 2000s2019

    • Author(s)
      IWATA, Yasuyuki
    • Organizer
      Spring Comference, the Comparative Education Society in Hong Kong (香港比較教育学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成の「構造変容」を探る-2005年抑制策撤廃後の日本の小学校教員養成はどう変わったか-2018

    • Author(s)
      岩田康之
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「開放制」原則下の規制緩和と教員養成の構造変容に関する調査研究(1)-2005年抑制策撤廃後の小学校教員養成の動向と課題-2018

    • Author(s)
      岩田康之・大和真希子・米沢崇・藤田里実・山口晶子・早坂めぐみ
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「大学における教員養成」の日本的構造2022

    • Author(s)
      岩田 康之
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031397
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「開放制」原則下の規制緩和と教員養成の構造変容に関する調査研究(1)-

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/books/openurl/query?url_ver=z39.88-2004&crx_ver=z39.88-2004&rft_id=info%3Ancid%2FAA11642934

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi