• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reexamination of the significance of the preschool education around the language education in the Meiji Taisho era period

Research Project

Project/Area Number 17K04648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTeikyo University of Science & Technology

Principal Investigator

Suzuki Takashi  帝京科学大学, 教職センター, 准教授 (10588809)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords言葉 / 幼保一元化 / 幼小接続 / 言語教育 / フレーベル / 幼児教育 / 文字教育 / 城戸幡太郎 / 婦人と子ども / 幼児の教育 / 小西信八 / 中村五六 / 言語 / 恩物 / 文字 / 教育学 / 保育学
Outline of Final Research Achievements

This study about the issue of integration of kindergartens and nursery schools not to advance smoothly in the present age either by investigating the significance of the language education in the kindergarten.
Floebel’s literacy education theory emphasized that it should be based on children’s interest by using the Floebel’s Gift. But the educational focus shifted toward compulsory literacy skill in Japan. Later in Meiji 20’s, the literacy education was lost on the curriculum of kindergarten in Tokyo Normal School for Females, which resulted in separation of kindergarten and elementary school in terms of literacy education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまでフレーベルの注目されてこなかったフレーベルによる文字教育に注目し、恩物の意義を再検証したことに意義がある。
また、明治10年代から明治20年代にかけてフレーベルの文字教育論が正しく理解されず、接続期における「書キ方」「読ミ方」が削除され、幼稚園と小学校の円滑な接続ができなかったことを確認したことに最大の意義があるといえる。
以上のように、本研究では言語教育における接続期が意識されなくなった時期として明治10年代から20年代の課題を抽出し、現代の幼小接続および幼保一元化問題に新たな視点を与えたことに社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 幼稚園草創期における文字教育2018

    • Author(s)
      鈴木貴史
    • Journal Title

      帝京科学大学教育・教職研究

      Volume: 第3巻第2号

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 明治20年代における幼小の接続問題2019

    • Author(s)
      鈴木貴史
    • Organizer
      第72回日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 明治20年代における幼小の接続問題2019

    • Author(s)
      鈴木貴史
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi