Empirical Research of the Formation of 'Ethics' and 'Aesthetics' in Meiji Period Kindergarten Education
Project/Area Number |
17K04661
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Tokai University Junior College |
Principal Investigator |
kuwahara kumiko 東海大学短期大学部, 東海大学短期大学部, 教授 (00299976)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 康治 東海大学短期大学部, 東海大学短期大学部, 教授 (10341934)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | 幼稚園教育 / 小学校教育 / 童話 / 文学教材 / 修身 / 美感 / 明治 / ヘルバルト / 明治期 / 幼児教育 / 保育 |
Outline of Final Research Achievements |
In the Meiji educational world, although education stressing the teaching of morality reached its peak with the Imperial Rescript on Education, there was a movement which sought value in the formation of aesthetics using fairy tales as teaching materials following the introduction of Herbart-style pedagogy in the 30s of Meiji period. Kindergarten education was also affected, and the question of how to handle the imaginative nature of fairy tales became a major point of contention. As a result, the composition of ethics and aesthetics formation was transformed. In this research study, the process of this transformation has been empirically defined.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本課題研究で明らかとなった、幼小の深いつながりを基盤とした、童話をとおした教育目的としての「修身」と「美感」の構図は、現在の日本の教育界が抱える状況・課題と同じである。現在の教育においては、「幼小の連携・接続」の強化という方向性が示され、また教育内容では「道徳の必修化」や「国語における文学教材の取扱い」という動きが起こっている。「歴史は繰り返される」という言葉に従うならば、過去の同様の課題においてどのような論争があり、その課題に対応したのかを明らかにすることは、現状の教育的課題に対する示唆を与え、議論をより深めることにつながると考える。
|
Report
(4 results)
Research Products
(6 results)