Development and evaluation of a core sleep educators training program in elementary and junior high schools
Project/Area Number |
17K04683
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Shiga University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大平 雅子 滋賀大学, 教育学部, 教授 (40616190)
加登本 仁 安田女子大学, 教育学部, 准教授 (40634986)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 睡眠 / 睡眠教育 / 保健 / 阻害要因 / 睡眠健康指導士 / ICT利活用 / 指導者養成プログラム / 体育科 / 保健の授業 / 睡眠と健康 / 教材開発 / 指導者養成 / 睡眠の量とリズム / 日中活動量 / 健康教育 / 教職経験年数 / 質問紙調査の実施 / 阻害要因の解明 / コア・ティーチャーの重要性 / 睡眠の量とリズムの測定 / 睡眠健康指導士の養成 / 睡眠教育講座の開催 / 人材開発 / 開発教育 |
Outline of Final Research Achievements |
(i) Elementary school teachers have sense some difficulties in implementing “independent, interactive, deep learning,” effectively utilizing teaching materials, and organizing learning activities to that end. (ii) Three school nurses from the affiliated kindergarten, elementary school, and junior high school participated in a training lecture course for “Sleep Health Coaches (novice level),” resulting in returns on health guidance at each school or kindergarten and in regional seminar activities. (iii) An online lesson research system was developed. The first step was upload the sleep education coach handbook and sleep study teaching materials already prepared on the school website in the form of on-demand materials. Then, with the cooperation of elementary schools where ICT use is widespread, health classes using ICT were developed to convey the importance of sleep. This resulted in confirming the effectiveness of ICT.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
1)「大学(研究)-教育委員会(行政)-学校(実践)」の連携による包括的な開発研究であり,教員養成の改革と現職教員の指導力向上に向けた研修プラットフォームを構築する。2)「睡眠学」を専門的に探求してきている滋賀医科大学睡眠学講座との共同研究の成果を研修モデル開発のコンテンツとして位置づけることにより,人材育成の質的保障が可能となる。3)子どもの睡眠状態や健康状態を可視化すること(客観的なエビデンスの確立)によって,学校における睡眠教育の有効性の検証と発展が期待できる。4)養成されたCSEが地域の中核教員として睡眠教育(健康教育)を持続的に支援することができる。
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Report
(6 results)
Research Products
(9 results)