• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical Sociological Research on Employment Support for University Students with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K04707
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTakushoku University

Principal Investigator

UMIGUCHI Hiroyoshi  拓殖大学, 商学部, 教授 (10413197)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 俵 希實  北陸学院大学, 人間総合学部(社会学科), 教授 (60506921)
竹内 慶至  名古屋外国語大学, 現代国際学部, 准教授 (80599390)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発達障害 / ASD / ADHD / 就労支援 / 大学 / 高校 / 障害者雇用 / 自閉スペクトラム症 / 自閉スペクトラム症(自閉症スペクトラム障害) / 障害者の就労問題 / 大卒就職
Outline of Final Research Achievements

This study aims to present an employment support model for university students with developmental disabilities. We conducted an examination from the following three perspectives: ① employment in companies for persons with disabilities, ② employment support for university students with developmental disabilities, and for comparison, ③ employment support in high schools. Based on the examination, we found that the high schools that successfully provided employment support for students with developmental disabilities revealed “cooperation” as the key factor, both within and outside the school. Furthermore, it is particularly important to work closely with multiple institutions when collaborating with outside organizations. Based on successful cases, we proceeded to examine the employment support model at universities. However, this study did not present a model because major changes have occurred in university students’ overall job search activities due to the impact of COVID-19.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高校における発達障害生徒への就労支援の現状を明らかにすることができた。高校における発達障害生徒に対する就労支援の成功事例は、大学における発達障害学生への就職指導・就労支援への援用が期待される。また、途上ではあるものの企業等が障害者就労をどのように捉え、その活用を考えているのか、そして、それが障害者にとっての自信や生きがいに貢献するものなのかを検討したことは社会的に大きな意義があったといえる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育のいま36:D&Iの潮流2022

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 55 Pages: 82-83

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校において特別支援教育は定着したのか2021

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 113 Pages: 85-93

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「特別支援教育のいま 23 専門職としての特別支援教育コーディネーター」2021

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育 2021年2月号

      Volume: 2 Pages: 82-83

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「特別支援教育のいま 24 コーディネートすること」2021

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月間高校教育 2021年3月号

      Volume: 3 Pages: 82-83

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「高等学校におけるインクルーシブ教育の現状と課題~発達障害のある生徒への対応に注目して~」2020

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Journal Title

      拓殖大学論集『人文・自然・人間科学研究』第44号

      Volume: 44 Pages: 108-119

    • NAID

      120006901763

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「『発達障害等のある生徒の進路状況調査』結果報告」2020

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Journal Title

      『拓殖大学 教職課程年報』第3号

      Volume: 3 Pages: 38-67

    • NAID

      120006957161

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「特別支援教育のいま<12>障害者が「働く」ワイナリー」2020

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月間高校教育 2020年3月号

      Volume: 3 Pages: 74-75

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「特別支援教育のいま<3>障害は治療すべき対象?」2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育 2019年6月号

      Volume: 6 Pages: 72-73

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「特別支援教育のいま<4>障害は「個性」か?」2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月間高校教育 2019年7月号

      Volume: 7 Pages: 78-79

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育のいま 「ケアの時代」の特別支援教育2019

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 52 Pages: 74-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育における教師の専門性に関する考察2018

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Journal Title

      拓殖大学教職課程年報

      Volume: 1 Pages: 17-31

    • NAID

      120006603861

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 今月の書評『アメリカの教室に入ってみた:貧困地区の公立学校から超インクルーシブ教育まで』2018

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 4月号 Pages: 106-106

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障害生徒に対する「望ましい支援」の検討:高校における特別支援教育コーディネーターへの調査分析から2017

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Journal Title

      拓殖大学論集『人文・自然・人間科学研究』

      Volume: 38 Pages: 37-52

    • NAID

      120006466320

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 今月の書評『通信制高校のすべて』2017

    • Author(s)
      竹内慶至
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 10月号 Pages: 106-106

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるインクルーシブ教育の課題(シンポジスト)2019

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Organizer
      関東教育学会・日本教育学会関東地区共催 公開シンポジウム「インクルーシブ教育を推進するこれからの教師力」シンポジスト
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等学校における特別支援教育コーディネーターによる支援の実際2019

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Organizer
      東京都教育委員会東部学校経営支援センター主催 令和元年度都立高等学校等の特別支援教育コーディネーター育成事業 特別支援教育コーディネーター連絡会 講師
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害生徒に対する「望ましい支援」の検討2017

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 生涯学習の視点から発達障害児者への支援を考える:地域社会ができること2017

    • Author(s)
      海口浩芳
    • Organizer
      東京都多摩地区生涯学習インストラクターの会第11回生涯学習展基調講演(東京都教育委員会・立川市教育委員会後援)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi