• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the method of education about subjects to belong to the field of accounting in course of study "commerce" considering cooperation with the high school and the university

Research Project

Project/Area Number 17K04828
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionBeppu University

Principal Investigator

Takaki Masashi  別府大学, 国際経営学部, 教授 (00352419)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords簿記会計 / 商業科 / 学習指導要領 / 産業教育 / 商業科教育 / 高等学校学習指導要領 / 試案 / 職業に関する専門学科 / 普通科 / 職業に関する専門科目 / 普通科目 / 専門教育 / 普通教育 / 高等学校教育 / 教員養成 / 専門学科 / 教職課程 / 高大連携 / 商業教育 / ビジネス教育 / 会計教育 / 会計 / 会計学 / 商業科教育学 / 商業科教育法 / 教科教育学
Outline of Final Research Achievements

(1) In this study, the actual status of commercial teacher training in the four prefectures(Fukuoka, Oita, Saga and Nagasaki prefecture) was researched based on information disclosed by universities. The results showed that the number of licensees was higher than the number of jobs available. Therefore, it is necessary to explain this situation to students from their first year of study, and to nurture a positive attitude toward becoming a teacher at an earlier stage.(2) As a result of a survey of experience about specialized subjects related to occupations in high school for university students, it became clear useful classes to have them do a lot of practice problems, to arouse their interests, to give careful guidance that focuses on individual students, and to lead to university study. (3) Based on the historical study of the course of study “commerce,” it was found that the reasons and significance of setting subjects related to bookkeeping and accounting are unclear.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は産業教育の領域を扱い,さらに高等学校における商業科教育を題材とするものである。中でも簿記会計関連科目の効果的授業方法を探索している。簿記会計関連科目を授業で扱う高等学校は商業系の学科やコースが多いが,いまやその存在意義が問われている。他方,経営系の大学等の学部・学科ではごく一般的に簿記会計関連科目がカリキュラムに存在する。高等学校における簿記会計関連科目の教育内容の分析は大学における簿記会計関連科目の教育をスムーズに実施するためには必要である。このような中,本研究は高校における簿記会計関連科目の意義を扱うものであり,ここに学術的意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2020 2019

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 簿記会計関連科目の高等学校教育における意義の探索―先行研究における議論を通じて―2023

    • Author(s)
      髙木正史
    • Organizer
      日本経営診断学会 2023年度第1回九州部会(亀の井ホテル別府)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生による高等学校時代の授業経験と専門教育に関する教科の効果的指導方法の導出2020

    • Author(s)
      髙木正史
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会(開催校:明治大学,オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 北部九州の大学における商業科教員養成に関する実態と課題2019

    • Author(s)
      髙木正史
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会(岡山大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi