• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

To collaborate on teacher training in "language education"

Research Project

Project/Area Number 17K04853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Naka Kiyoshi  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (00441618)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩男 考哲  神戸市外国語大学, 外国語学部, 准教授 (30578274)
伊藤 創  関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (90644435)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords言語観 / 内容分析 / 異文化間教育 / コミュニケーション / 日英語対照分析 / 国際語としての英語 / 英語学習者の認知過程 / 言語教育の教員養成 / 言語文化観 / 文化観 / 社会的な話題 / 日英語の発想法の異同 / 教科書 / ことばの教育の連携 / ことばの教育の教員養成 / 母語の活用 / 言語習得 / 異文化交流像 / コミュニケーション能力 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

This study explores the question of what kind of knowledge and attitudes are required for teacher training in order for the three "language education" (kokugo, Japanese language and English language), associating in a common cause, to nurture learners to be active in the "global" society. Recently, though machine translation technologies have been improved dramatically, they do not cover every aspect of skills in our intercultural communication required in a global and coexisting society. Analyzing each language textbook revealed that they presented stereotypical viewpoints of or attitudes toward different cultures and languages. Our study shows an aspect of essential viewpoints and attitudes for language teachers in order to develop their ability to judge unknown information from multiple perspectives, rather than just accepting the textbook content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ことばの教育の連携が提唱されてから久しい。グローバル化により様々な言語文化的価値観が錯綜とする昨今において、従来通りの「母語話者のための国語教育」「非母語話者のための日本語教育」「外国語としての英語教育」という枠組みでは、現実のグローバル社会におけるコミュニケーションに対応することが困難であるからだ。本研究では、「ことばの教育の連携」を具体的に進めていく上で、教員養成にとって求められる視点の一部を提供する点で、社会的意義がある。また、学術的には、認知言語学と社会言語学が同一の問題意識を持って考察を進めたことに意義があるだろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 英語科教育と英語文学研究(1)2020

    • Author(s)
      仲潔・林日佳理
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 教育実践研究・教師教育研究

      Volume: 22 Pages: 123-132

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ことばと文化の学び(3): 英単語の楽習2020

    • Author(s)
      仲潔
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 68 (2) Pages: 101-109

    • NAID

      120006850233

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校英語教科書における『社会的な話題』:視点の画一化を覆い隠す題材の多様化2018

    • Author(s)
      仲潔
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 18 Pages: 65-84

    • NAID

      40021753402

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的・対話的な力を育む小学校英語科授業:“World Traveler活動”を通じた異文化への気づき2018

    • Author(s)
      仲潔・戸村綾乃
    • Journal Title

      新学習指導要領が目指す学びに向けて:各教科等における主体的・対話的で深い学びの実現のための授業実践

      Volume: 26 Pages: 127-137

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語における事態の捉え方・描き方の「型」の解明とその習得に関する研究―英語・インドネシア語・ベトナム語・タイ語との比較2018

    • Author(s)
      伊藤創
    • Journal Title

      言語研究

      Volume: 154 Pages: 153-175

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育における『期待される学習者像』 ー〈「多様なものの見方」を提供するリソース〉としての外国人日本語学習者とテキストー2018

    • Author(s)
      伊藤創
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 18 Pages: 85-96

    • NAID

      40021753411

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語科教育における評価活動の再考2017

    • Author(s)
      仲潔
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 66巻1号 Pages: 135-144

    • NAID

      120006378180

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校「国語」・「英語」教科書における「異文化間交流」像2017

    • Author(s)
      仲潔・岩尾考哲
    • Journal Title

      社会言語学

      Volume: 17号 Pages: 75-87

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の「国語」の教科書で提示される語彙に関する調査2017

    • Author(s)
      岩男考哲・宮地弘一郎
    • Journal Title

      中國文化大學日本語文學系國際學術研討會〈日本に 関する教育と研究:文学・言語の多様性と多元化及び情報の 分析と異文化接触〉論文集

      Volume: 1 Pages: 39-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The empathy hierarchy in a reference/target prominent language and a trajector/landmark prominent language2019

    • Author(s)
      Ito Hajime,Takanori Iwao and Kiyoshi Naka
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語科教育の反グローバル性を問う2019

    • Author(s)
      仲潔
    • Organizer
      広島大学・言語と情報研究プロジェクト 第71回公開セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Creating a Multilingual and Multicultural Learning Environment: A Case Study of a Japanese Culture Course at the College Level in Japan2018

    • Author(s)
      Ito Hajime
    • Organizer
      International Conference on Language and Literacy Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Iconicity and alternation in direct speech in English2018

    • Author(s)
      Ito Hajime
    • Organizer
      Construction semantics 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語話者に期待されるコミュニケーション観:英語・国語・日本語教育の教科書分析を通して2018

    • Author(s)
      仲潔・岩男考哲・伊藤創
    • Organizer
      韓国日語教育学会 2018年度冬季国際学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 肢体不自由児の動詞の使用について2018

    • Author(s)
      岩男考哲・宮地弘一郎
    • Organizer
      2018中國文化大 學日本語文學系國際學術研討會〈持続可能な 社会のための日本語教育と日本文化研究を 模索して〉
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese University Students' Perceptions of English and the Relationship Between Language and Society2017

    • Author(s)
      Naka Kiyoshi and Higuchi Ken’ich
    • Organizer
      The Japanese Studies Association of Australia
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison of Perspectives between English and Asian languages; Japanese, Chinese,Indonesian,Thai and Vietnamese2017

    • Author(s)
      Hajime Ito
    • Organizer
      International Cognitive Linguistics Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A hybrid language textbook for multicultural classrooms2017

    • Author(s)
      Jonathan Angaray Aliponga, Yasuko Koshiyama, Hajime Ito
    • Organizer
      Multidisciplinary Approaches in Language Policy and Planning Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi