• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of school curriculum management for Citizenship Education in Home Economics related to the new Civics Subject "public"

Research Project

Project/Area Number 17K04882
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

MOCHIZUKI Kazue  日本女子大学, 家政学部, 研究員 (60431615)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords家庭科 / シティズンシップ / 新科目「公共」 / 親密圏と公共圏 / カリキュラムマネジメント / 新科目 公共 / シティズンシップ教育 / カリキュラム・マネジメント / ケアと自治 / 主体的・対話的な深い学び / 自己認識と他者認識 / 学校カリキュラム / ジェンダー / 家庭科カリキュラム / 対話的 / 主体的 / 深い学び / ジェンダー平等 / アクティブ・ラーニング / カリキュラム / 男女共同参画社会
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a curriculum management model for high schools in home economics of citizenship education, focusing on the relationship with the new civics subject "public."
The home economics of citizenship education curriculum were developed both theoretically and practically. In the theoretical study, Habermas's concept of "colonization of the lifeworld" was used to understand the transformation of family life in global society and to position life as a reorganization of the intimate and public spheres. In practical research, I interpreted teachers' practice narratives as citizenship education and grasped educational practices from a gender perspective. We clarified the characteristics of home economics, such as tackling problems as a party, seeing problems as social issues, and committing to society and the world.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、家庭科と新科目「公共」との連携で18歳選挙権と市民性の涵養を促すための理論研究と実践研究を実施した。本研究の学術的意義は、主に親密圏の学習内容を探求してきた家庭科と公共圏の「公共」の学習内容を関連づけることによって、 多様性とジェンダー平等、社会に参加する市民性が育まれることを解明したことである。社会的意義としては、近年の命にかかわる親密圏の危機を回避し、社会共通の問題関心を開いていく学校カリキュラムが教師のナラティブの解釈を通して析出されたことである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] SDGs時代における「自分と社会を変える」家庭科教育の可能性と意義2020

    • Author(s)
      望月 一枝
    • Journal Title

      Journal of Home Economics of Japan

      Volume: 71 Issue: 6 Pages: 424-431

    • DOI

      10.11428/jhej.71.424

    • NAID

      130007877740

    • ISSN
      0913-5227, 1882-0352
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校の文脈をジェンダー概念で問い直すー教職員が幸せに働ける学校2020

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      クレスコ

      Volume: 226 Pages: 38-39

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生徒と教師が共に主体となることを目指して2019

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 208号 Pages: 86-93

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 副担任として教職を生きるために2018

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 205号 Pages: 125-125

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ケア」と自治の関係を考えるー「誰も置き去りにしない社会」に向けて2018

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 207号 Pages: 44-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Citizenship education and Home Economics education toward gender equality society: Promoting Female Economic and Political2017

    • Author(s)
      Kazue MOCHIZUKI
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association of Home Economics Education

      Volume: 59(4) Pages: 237-240

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの可能性と危機2017

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 203号 Pages: 38-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校家庭科における異年齢交流授業での児童の意識変化2019

    • Author(s)
      西岡里奈、倉持清美、阿部睦子、金子京子、望月一枝、妹尾理子
    • Organizer
      第62回日本家庭科教育学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Food education and food preferences of infants;focusing on mastication2018

    • Author(s)
      Tomoko SENOO ,Kazue MOCHIZUKI ,Nobuko SASAKI , Seiko NAGANUMA
    • Organizer
      EECERA
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 市民性を育てる生徒指導・進路指導2020

    • Author(s)
      望月一枝・森俊二・杉田真衣
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655431
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 秋田発 小中高大の連携を考えた家庭科教育2019

    • Author(s)
      望月一枝、佐々木信子、堀江さおり、瀬尾知子ら
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      秋田県家庭科教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 18歳を市民にする高校教育実践―実践記録を読む意味2019

    • Author(s)
      白石陽一・望月一枝【編】白石陽一、望月一枝、吉田真一、早川恵子、酒田孝、溝口幾子、里見真知、遠藤大輝、森俊二、山下晃一、三木啓司、辻合悠、大津尚志
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
      9784909655066
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新版 授業力UP 家庭科の授業2018

    • Author(s)
      伊藤葉子編著  分担執筆 望月一枝
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi