• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of behavior improvement program incorporating self-monitoring system in school education practice

Research Project

Project/Area Number 17K04916
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Hironobu Shimoda  群馬大学, 教育学部, 教授 (80364735)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井澤 信三  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (50324950)
五十嵐 一徳  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 講師 (50710810)
太田 研  星美学園短期大学, 幼児保育学科, 准教授 (10709405)
五味 洋一  群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 准教授 (80642131)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords知的障害 / 発達障害 / 自己モニタリング / セルフ・マネジメント / 適応行動 / 学校教育実践 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to propose an adaptive behavior acquisition program using self-monitoring in the practice of school education, based on consideration of conditions for self-monitoring and self-evaluation of their own behavior by children with intellectual disabilities and developmental disabilities. As a result, it was found that the following conditions are necessary to acquire adaptive behavior through self-monitoring and self-evaluation. (1) Clear goals, (2) Providing appropriate methods for achieving the goals, (3) Opportunities for evaluation in light of action goals and methods, and (4) Opportunities for making corrections for appropriate evaluation
Also, video feedback is an effective method for self-monitoring and self-evaluating one's own behavior, but it is necessary to have the target child obtain the target behavior and its evaluation criteria in advance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育実践において、自己モニタリング行動の一過程である「自ら目標とする行動に対して自己評価を行わせていくこと」はよくみられるが、知的障害や発達障害の児童生徒では、目標とする行動の理解や言語表現の難しさから自己モニタリング・自己評価に困難を抱えていることが明らかになった。本研究で示された自己モニタリング・自己評価を通した適応行動獲得の条件は適応行動の獲得を目指し、本人主体による教育実践の重視といった視点から重要であると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校高等部において知的障害のある生徒の自己決定を高める指導に関する教員の省察2020

    • Author(s)
      太田 研
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 52 Pages: 13-27

    • NAID

      40022317227

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児期からのセルフマネジメントプログラム2020

    • Author(s)
      太田 研
    • Journal Title

      日伊研究所報

      Volume: 16 Pages: 32-35

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] セルフ・マネジメントによる支援のポイント2019

    • Author(s)
      霜田浩信
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 559号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視覚障害と重度知的能力障害を伴う自閉スペクトラム症者におけるiPodの操作行動の獲得と般化の検討2019

    • Author(s)
      山本多佳実・井澤信三
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 161-165

    • NAID

      120006772424

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害特別支援教育の個に応じた授業つくりに関する全国調査 : 特別支援学校・特別支援学級における自ら学ぶ姿を育成する授業展開の検討2019

    • Author(s)
      山口遼・橋本創一・霜田浩信・渡邉貴裕・熊谷亮・菅野敦・大伴潔・林安紀子・池田一成・小林巌・丹野哲也・杉岡千宏・李受眞
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 70(2) Pages: 135-142

    • NAID

      120007047145

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害特性を背景とするひきこもり状態にある人の家族支援:発達障害者支援センターにおけるCRAFT適用の検討2018

    • Author(s)
      平生尚之・稲葉綾乃・井澤信三
    • Journal Title

      認知行動療法研究

      Volume: 44巻3号 Pages: 147-158

    • NAID

      130007624957

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching a Child with Autism to Respond to the Question, " What Else? ".2018

    • Author(s)
      YAMAMOTO, S. and ISAWA, S.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 7巻1号 Pages: 39-45

    • NAID

      130007605004

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] <b>Facilitation of Self–learning in a College Student with </b><b>Autism Spectrum Disorder</b>2017

    • Author(s)
      佐々木銀河・青木真純・五味洋一・野呂文行
    • Journal Title

      Japanese Journal of Disability Sciences

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 221-230

    • DOI

      10.20847/adsj.41.1_221

    • NAID

      130006147553

    • ISSN
      1881-5812, 2432-0714
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援4- 実践例に基づく適用の有効性と課題の検討 -2019

    • Author(s)
      霜田浩信 ・五十嵐一德・井澤信三・太田 研・五味洋一・末永統 ・山本多佳実・竹森亜美・高浜浩二
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害生徒に対する目標設定と振り返り場面を通した「朝マラソン」の実践2019

    • Author(s)
      熊本慎也・霜田浩信
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 書字場面における動画視聴による自己評価指導の検討2019

    • Author(s)
      本間健一・霜田浩信
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児へのアニメーションセルフモデリングを用いた電話の応対スキルの指導研究2019

    • Author(s)
      西田裕明・山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 重度知的発達症者へのビデオセルフモニタリングの効果に影響する学習セットの検討2019

    • Author(s)
      太田研
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校段階の児童に対する感情マネジメント指導と個別のSST2018

    • Author(s)
      五十嵐一徳
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of school consultation in Japanese part-time high school: An analysis of reports written by teachers on student’s present level of performance2018

    • Author(s)
      Ken Ota
    • Organizer
      The 40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校「朝の会」における自発的な課題遂行の促進2018

    • Author(s)
      熊本慎也・霜田浩信
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校「そうじ」における自発的な活動の促進―物理的な環境設定とコンサルテーションの効果検証―2018

    • Author(s)
      熊本慎也・霜田浩信
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援3-実践例に基づく適用条件と課題の検討-2018

    • Author(s)
      霜田浩信 ・五十嵐一德・井澤信三・太田 研・五味洋一中内麻美・丸瀬里菜・八木絵梨奈・野呂文行
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字書字学習における自己評価による行動調整-行動目標に対する動画による自己評価-2018

    • Author(s)
      霜田浩信・本間健一
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児へのアニメーションセルフモデリングを用いた家庭生活スキルの指導研究2018

    • Author(s)
      西田裕明・山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援教育における自ら学ぶ姿を育成する授業づくりに関する全国調査ー知的障害特別支援学校小中学部,小学校特別支援学級の調査報告ー2018

    • Author(s)
      山口遼・霜田浩信・橋本創一・尾高邦生・杉岡千宏・李受眞・三浦巧也
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における自ら学ぶ姿を育成する授業づくりに関する調査―全国の知的障害特別支援学校小・中学部の調査報告―2017

    • Author(s)
      山口遼・霜田浩信・橋本創一・熊谷亮・細川かおり
    • Organizer
      日本発達障害学会第52回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 振り返りにもとづく漢字書字学習2017

    • Author(s)
      本間健一・霜田浩信
    • Organizer
      日本発達障害学会第52回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自主シンポジウム:知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援2 - セルフ・マネジメント適用条件と課題2017

    • Author(s)
      企画者:霜田浩信・五十嵐一德・井澤信三・太田研・五味洋一 司会者:井澤信三 話題提供者:竹内康二・太田研・若林功 指定討論者:大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55 回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字書字学習における振り返りによる行動調整-振り返り条件の検討-2017

    • Author(s)
      霜田浩信・本間健一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55 回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラムのある青年における「悪質商法の勧誘を断るスキル」の指導の効果の検討(1)2017

    • Author(s)
      山本多佳実・古田湧也・山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55 回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高機能自閉症スペクトラムのある青年における「悪質商法の勧誘を断るスキル」の指導の効果の検討(2)2017

    • Author(s)
      古田湧也・山本多佳実・山本真也・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55 回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校高等部における軽度知的障害のある生徒への授業実践の検討2017

    • Author(s)
      八木絵梨奈・井澤信三
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55 回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある大学生の意思表明プロセスの支援-困り感を相談に繋げる工夫-2017

    • Author(s)
      五味洋一、高橋知音、佐々木銀河、田中真理、稲田尚子
    • Organizer
      日本LD学会(自主企画シンポジウム)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Behavioral Support and Lesson Creation for Children with an ASD2017

    • Author(s)
      Hironobu Shimoda,Kiyoshi Otomo,Takuya Miura
    • Organizer
      IASSIDD 4th Asia-Pacific Regional Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 特別支援教育の新しいステージ 5つのI(アイ)で始まる知的障害児教育の実践・研究2019

    • Author(s)
      橋本創一、安永啓司、大伴潔、小池敏英、伊藤友彦、小金井俊夫(編著)霜田浩信、井澤信三
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121357
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] カンファレンスで深まる・作れる 配慮を要する子どものための個別の保育・指導計画2018

    • Author(s)
      大石幸二、遠藤愛、太田研
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761408022
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi