Development of repairing system of short span bridge using cross laminated timber slabs
Project/Area Number |
17K06514
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering materials/Construction/Construction management
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Research Institution | Hokkaido University (2019) Akita Prefectural University (2017-2018) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野田 龍 秋田大学, 理工学研究科, 講師 (00626955)
後藤 文彦 秋田大学, 理工学研究科, 教授 (10261596)
林 知行 秋田県立大学, 木材高度加工研究所, 教授 (60370285)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | CLT(直交集成板) / 橋梁補修 / 床版 / 防腐対策 / 防護柵 / CLT(直交修正板) / 床版取り替え / ラッピング / CLT / 木材 |
Outline of Final Research Achievements |
Cross laminated timber (CLT) is a new type of engineered wood panel consist of several layers of structural lumber boards stacked crosswise at 90° angles and glued together on their faces. It is possible to produce CLT panels of 3 m wide, 12 m long, and 270 mm thick. CLT is light-weight material which the unit weight of CLT made of Japanese cedar is about 1/6 of reinforced concrete, therefore it's has advantage in terms of the transport and construction works. The authors consider using CLT elements for bridge deck replacement instead of a concrete deck slab. In this study, we developed the structure of the gird rail to use for CLT deck and the new physical preservative treatment system. For the latter, rather than using conventional chemical treatments to prevent decay, we developed methods such as covering the entire CLT with an FPR sheet or embedding it in polymer cement to physically gain waterproofing and preservative effects.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内には約70万橋の道路橋があり、点検や補修など維持管理が課題となっている。これらの橋梁の中には、市町村等が管理する小規模なものも数多く存在している。このような小規模な橋梁のうち、コンクリート床版を交換するような場合にCLT床版の「軽さ」を活かすことができる。こうした土木分野でのCLTの用途開発は前例がない。また、木材の防腐処理として、製品全体をシートで包むようなラッピング処理はこれまでにない新しい発想である。 わが国では、戦後に全国に植林された森林が十分に成長し、利用時期に達している。地域の森林資源と生産技術が地域の交通インフラの維持に生かされることは、地域の活性化にも繋がるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(23 results)