Does flipped classroom between interprofessional faculty members improve physical assessment skills?
Project/Area Number |
17K08901
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Shikino Kiyoshi 千葉大学, 医学部附属病院, 特任助教 (10624009)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
石井 伊都子 千葉大学, 医学部附属病院, 教授 (00202929)
酒井 郁子 千葉大学, 大学院看護学研究科, 教授 (10197767)
小野 永貴 日本大学, 芸術学部, 講師 (10592868)
生坂 政臣 千葉大学, 医学部附属病院, 教授 (20308406)
Salcedo Daniel 千葉大学, 医学部附属病院, 特任助教 (40756681)
伊藤 彰一 千葉大学, 大学院医学研究院, 教授 (60376374)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 反転授業 / フィジカルアセスメント / 多職種連携 / IPE / 総合診療 / 医学教育 / 医療者専門教育 / せん妄 / 医療専門職教育 / IPW / 地域包括ケア / 身体診察 |
Outline of Final Research Achievements |
In a community comprehensive care system, accurate diagnosis based on physical assessment/health assessment and assessment skills for planning appropriate medical care based on this assessment are required. In this study, we evaluated whether reversed teaching (e-learning materials + teaching) improved individual physical assessment skills in multi-professional (doctors, nurses, and pharmacists) and health assessment skills in multi-professional teams. The reversed teaching approach was able to improve professional collaboration practice competencies not only immediately after the teaching intervention, but also after three months. More advanced cognitive activities could be practiced with Bloom's taxonomy.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
医療費高騰が喫緊の課題となっている超高齢社会においては、特殊な医療機器を必要とせずに実施できるフィジカルアセスメント/ヘルスアセスメントの要請は非常に高く。フィジカルアセスメント/ヘルスアセスメント修得のためのeラーニング教材を開発し、超高齢社会における地域包括ケアシステムに対応できる人材開発の一助となる。また、eラーニング教材開発に加え、多職種(医師・薬剤師・看護師)を対象とした反転授業を導入することにより、より多くの医師・薬剤師・看護師のフィジカルアセスメント/ヘルスアセスメントスキルが向上し、患者のニーズに応じた適切な医療を提供できるようになる。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)