• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analyzing the Process of Creating a "Nationalistic" canonic Repertory: A Case Study of Piano Exams at the Conservatoire national de musique de Paris

Research Project

Project/Area Number 17K13347
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Aesthetics and studies on art
Research InstitutionHitotsubashi University (2018-2019)
Tokyo National University of Fine Arts and Music (2017)

Principal Investigator

Ueda Yasushi  一橋大学, 大学院言語社会研究科, 日本学術振興会特別研究員(SPD) (90783077)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsカノン形成 / パリ国立音楽院 / 定期試験 / ピアノ教育 / フランス音楽 / 20世紀前半 / レパートリー / カノン / 「フランス的」規範 / 定期試験曲目 / 作品受容 / パリ音楽院 / 音楽学 / 音楽教育 / ピアノ
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is 1) to establish a database of the piano works played in class exams of Conservatoire national de Paris, from 1890 to 1954; 2) to understand the position of the French composers in the repertory. The analysis of repertory revealed two points: A) The Austro-German classical and romantic composers (Bach, Beethoven, Mendelssohn and Schumann), Chopin and Liszt take up a large proportion of the total number of composers. B) The percentage of French composers is less than one-eighth of Austro-German composers. Today's canon of modern French piano music (that of Faure, Debussy and Ravel) was formed gradually from the 1920s and 30s and fixed from the mid-40s, because of WWII. During the period between 1890-1954, only Saint-Saens’s works accounts for a high percentage among the French composers. Thus, due to a need to compensate for the lack of French classicism in music, the institutionalization of “French modern piano music” is constructed around Saint-Saens.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、20世紀前半のパリ国立音楽院で、どのようなピアノ作品が重視されたのかを明らかにしました。作成した定期試験演奏曲データベースは、だれもが検索できるような形で公開される予定です(公開時期・方法については報告書参照)20世紀の演奏レパートリーは、純粋な美的価値づけのみならず、戦争や政治的背景、産業など複雑な背景の中で形成されました。この背景の一端を、本研究の成果を通して知ることにより、現在私たちが教育制度の中で親しんでいるピアノ音楽がなぜ重視な地位を占めているのか、またなぜ、ある作品はレパートリーから外れていったのか、といった視点を提供し、演奏教育の規範を見つめ直す機会を与えてくれます。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 19世紀初期のフランス・ピアノ音楽におけるスイスのイメージ表象とペダルの用法(1804~1823):パリ音楽院ピアノ科教授L. アダンとJ. ヅィメルマンの作品におけるランズ・デ・ヴァーシュを中心に2018

    • Author(s)
      上田泰史
    • Journal Title

      『東京藝術大学音楽学部紀要』

      Volume: 43 Pages: 1-16

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヌーヴェル・アテネにおける「趣味の殿堂」:音楽雑誌を通して見るP. J. G. ヅィメルマンの芸術サロン(1832-1844)2018

    • Author(s)
      上田泰史
    • Journal Title

      『研究紀要』(国立音楽大学)

      Volume: 52 Pages: 1-12

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] パリ国立音楽院ピアノ科の定期試験における演目の変遷 (1889~1912)2018

    • Author(s)
      上田泰史
    • Organizer
      平成30年度 日本学術振興会育志賞研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 19世紀初期のフランス・ピアノ音楽におけるスイスのイメージ表象とペダルの用法(1804~1823):パリ音楽院ピアノ科 教授 L. アダンと J. ヅィメルマンの作品における ランズ・デ・ヴァーシュを中心に2017

    • Author(s)
      上田泰史
    • Organizer
      日本音楽学会第68回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 七月王政時代のパリと音楽サロン:パリ音楽院教授J. ヅィメルマンをめぐって(1832~1845)――2017

    • Author(s)
      上田泰史
    • Organizer
      国立音楽大学総合ゼミ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 19 世紀初期のフランス・ピアノ音楽におけるスイスのイメージ 表象:ランズ・デ・ヴァーシュと ペダルの用法を中心に2017

    • Author(s)
      上田泰史
    • Organizer
      平成29年度育志賞研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『パリのサロンと音楽家たち:19世紀の社交界への誘い』2018

    • Author(s)
      上田泰史
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      カワイ出版
    • ISBN
      4760950230
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『19世紀ピアニスト列伝』2018

    • Author(s)
      上田泰史
    • Publisher
      全日本ピアノ指導者協会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] パリ国立音楽院定期試験演奏曲目データベース(公開準備中)

    • URL

      https://researchmap.jp/multidatabases/multidatabase_contents/detail/255038/26209f4d215531a55295e3cb50fb56f4?frame_id=693521

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi