• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Art History Research of Gandharan Floral Motifs

Research Project

Project/Area Number 17K13358
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fine art history
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

TANABE TADASHI  創価大学, 付置研究所, 研究員 (40757209)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsガンダーラ / 植物文 / 葡萄唐草文 / アカンサス / ギリシア / ローマ / ガンダーラの仏教彫刻 / アカンサス文 / 葡萄唐草 / 花綱 / 木蔦 / ディオニューソス / バッカス
Outline of Final Research Achievements

According to my research project, I visited several museums in Japan and overseas in order to collect research materials related to four types of floral motifs depicted both in Greco-Roman and Gandharan art: grapevine, ivy, acanthus and garland. As a result, it became clear that at least Gandharan grapevine and acanthus images were derived from Greco-Roman art in Mediterranean world and symbolize the rebirth in heaven after death. Furthermore, it is possible that the symbolism of grapevine and acanthus was adopted by Gandharan sculptors. By referring to descriptions in Buddhist sutras, I attempted to clarify that the grapevine and acanthus images depicted on Gandharan art are related to the Buddhist thought of rebirth in heaven after death.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ガンダーラの仏教彫刻に表現された植物文は、これまで内外の専門家によって、仏教的な意味がない単なる建築装飾であるから殆ど無視されてきた。これに対して、本研究は、従来の見解とは180度異なる新たな視点を加えて、植物文がもつ仏教的な意味を解明する、ガンダーラ仏教彫刻の研究史上初めての試みであった。
また、本研究はガンダーラの仏教彫刻の図像と、ギリシア・ローマ美術の図像とを比較し、仏教経典の記述からガンダーラの仏教彫刻の意味を解釈する点において、比較美術史を主体とし、インド学・仏教学、建築史学さらに東西文化交流史などの方法論や知見を統合した、新しい研究のモデルを提示することができたと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] ガンダーラの仏教彫刻の人物葡萄唐草文の仏教的な意味について―ボストン美術館の作例をめぐって―2019

    • Author(s)
      田辺理
    • Journal Title

      国華

      Volume: 1482 Pages: 7-21

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ガンダーラの仏教彫刻の人物葡萄唐草文の仏教的な意味について―ボストン美術館の作例 をめぐって―2019

    • Author(s)
      田辺理
    • Journal Title

      國華

      Volume: 1482 Pages: 5-19

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ガンダーラの仏教彫刻におけるディオニューソス神図像の受容の特徴2019

    • Author(s)
      田辺理
    • Organizer
      オリエント学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Reconsideration of Peopled Vine-Scroll in Gandhara-Focusing on a Relief Panel owned by the Museum of Fine Arts, Boston-2019

    • Author(s)
      Tadashi Tanabe
    • Organizer
      The European Association for South Asian Archaeology and Art, 24th Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi