• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research for establishing an effective teaching method for adverbs in Japanese language education

Research Project

Project/Area Number 17K13484
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

PARK Sooyun  神戸大学, 国際教育総合センター, 講師 (10724982)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords副詞 / 日本語教科書 / 教科書分析 / 日本語学習者 / 副詞の産出 / 日本語教育 / 初級 / 中級 / 上級 / 話しことば / 話し手の主観に関わる副詞 / 非用 / 書きことば / 日本語能力 / 語彙コントロール / 初級教科書 / 誤用 / 学習者コーパス / 教材
Outline of Final Research Achievements

The goal of this research is to clarify problems in teaching methods of Japanese adverbs and also issues that Japanese language learners confront while learning Japanese adverbs. This research is positioned to become fundamental research for establishing an effective teaching method for adverbs in Japanese language education. I conducted two different kinds of investigations to achieve this goal: the first is an examination of Japanese textbooks and the second is an evaluation of the output that Japanese learners produced. In the former investigation, I examined textbooks ranging from beginner’s to advanced levels to find out which kinds of adverbs are introduced and which adverbs among them are given specific focus, and indicated what characteristics these adverbs have in common. In the latter investigation, I clarified how Japanese language learners produce adverbs by paying attention to learners’ proficiency levels and their adverb use in both oral and written productions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、副詞全般について体系的、かつ包括的な研究を行うことで、日本語教育における副詞指導に見られる特徴を示すことができただけでなく、学習者にとって産出が容易な副詞及び難しい副詞を、カテゴリー化して示すことができた。本成果は、学術的には、これまで日本語教育においてはほぼ皆無に等しかった、副詞の網羅的研究の蓄積に貢献し、さらには、副詞の習得における難易度の解明ができたことで、第二言語習得研究にも貢献ができたと考える。社会的な意義は、日本語教育の現場において、指導手順や教材開発を展開する上で、有意義な知見を与えることができることにあると考える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 日本語教科書における副詞の扱いについて2022

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 6 Pages: 23-47

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 話し言葉における日本語学習者の副詞の使用に見られる特徴2021

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      日本語誤用と日本語教育研究

      Volume: 6 Pages: 154-170

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の口頭表現に見られる副詞の特徴―ストーリーテリングを中心に2020

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 11 Pages: 19-34

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] On the Current Situation of Adverbs Introduced in Elementary Japanese Textbooks2019

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Journal Title

      神戸大学留学生教育研究

      Volume: 3 Pages: 21-34

    • DOI

      10.24546/81011159

    • NAID

      120006599247

    • ISSN
      2432-7603
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語教育における「たくさん勉強してください」の使用をめぐって2020

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      AATJ 2020 Annual Spring Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓日冠形節の時相法に関する研究(原題は韓国語)2019

    • Author(s)
      鄭相哲・朴秀娟
    • Organizer
      国際ワークショップ「北東ユーラシア諸言語の記述と対照3」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 相対テンスの指導法についてー時間を表す従属節を中心にー2019

    • Author(s)
      朴秀娟・鄭相哲
    • Organizer
      韓国日本語学会第40回国際学術発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中級日本語学習者によるストーリーテリングに見られる副詞の特徴2019

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会 第11回 大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の副詞の使用状況2019

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      2019年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 裸の助詞の出現可能性に関する日韓の相違について2019

    • Author(s)
      堤良一・朴秀娟
    • Organizer
      韓国日本語学会第39回国際学術発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代日本語における副詞「あくまで(も)」の意味・用法2018

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      韓国日本語学会第38回国際学術発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初級日本語教育において導入される副詞の使用実態―中国人日本語学習者を例に2017

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Organizer
      2017年日本語の誤用及び第二言語習得研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第7巻 日語副詞的偏誤研究 中2021

    • Author(s)
      于康,徐愛紅,朴秀娟,張超,高山弘子,徐微潔,黄毅燕,金玉英,樊暁萍,劉風栄, 張善実,林璋,張佩霞,徐衛,陶魏青,金稀玉,熊仁芳,彭玉全,杉村泰,路浩宇, 苞山武義,毋育新,朴麗華,于楊,劉春紅,呂雷寧,林春,劉傑,向坂卓也
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517843719
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第6巻 日語副詞的偏誤研究:上2020

    • Author(s)
      于康・張超・徐愛紅・張佩霞・朴麗華・林璋・徐衛・毋育新・段笑ye(日へんに化の下に十)・朴秀娟・徐微潔・金稀玉・金玉英・李沛・熊仁芳・黄毅燕・高山弘子・呂芳・裴麗・徐媛・彭玉全・于楊・曾嵐・徐蓮・李正政・樊暁萍・肥田栞奈・楊晶晶
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517840480
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 現代日本語基礎文法2020

    • Author(s)
      鄭相哲・金美廷・金秀珍・董素賢・柳炅希・朴秀娟・安志紅・李禧承・林禔映・張希朱・全紫蓮・河在必・高橋美保
    • Total Pages
      381
    • Publisher
      韓国外国語大学知識出版コンテンツ院
    • ISBN
      9791159017933
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「副詞「あくまで(も)」の意味・用法の変遷」于一楽、江口清子、木戸康人、眞野美穂(編)『統語構造と語彙の多角的研究―岸本秀樹教授還暦記念論文集―』2020

    • Author(s)
      朴秀娟
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922838
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第3巻 日語格助詞的偏誤研究:下2018

    • Author(s)
      于康・林璋・張佩霞・高永茂・呂芳・向坂卓也・徐愛紅・高山弘子・彭広陸・于一楽・朴秀娟・黄毅燕・蘇鷹・野村登美子・母育新・陳昌柏・裴麗・肥田栞奈
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      9787517828594
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日語格助詞的偏誤研究:中2017

    • Author(s)
      于康・林璋・于一楽;・朴秀娟・朴麗華・楊曉敏・呂雷寧・杉村泰・彭广陸・董xin(金を3つ)・林春・張威・王忻・劉鳳榮・彭玉全・徐微潔・金稀玉・陶魏青・王閏梅・鐘勇・陳慧玲・陳玲・王怡・夛田美有紀
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi