• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the structuring of learning processes in early childhood play

Research Project

Project/Area Number 17K18056
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionTakasaki University of Health and Welfare

Principal Investigator

Uchida Sachiko  高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 准教授 (60461696)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords幼児 / 遊び / Listening pedagogy / プレイショップ / レッジョ・インスパイア―ド / 構造化 / 多文化プレイショップ / 文化的言語的に多様な子ども / Listening Pedagogy / Linstening Pedagogy / 幼児教育 / 意味生成 / ドキュメンテーション / 探索 / プロジェクト / 就学前教育 / ポストモダン / 学習 / 教育心理学
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the early childhood education approach that emphasizes meaning-making for learners based on the Listening pedagogy in Sweden, and examined the possibility of development in early childhood education in Japan.Through a review of the literature, we confirmed the framework of documentation, which is the central concept of Listening pedagogy, and clarified the difference from its position in early childhood education in Japan.We also examined the development of an approach that relies on the Japanese context through practical research in early childhood education facilities in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年は、国際的な幼児教育において均質化や就学準備性を高める傾向が強まっている。このような状況のなかで、多様性や複雑性は捨象されやすい。プレイショップと呼ばれる実践研究サイトでの検証を通じて、子どもの権利や民主性を中心に据えた幼児教育アプローチの展開可能性を、日本の幼児教育の文脈に位置付けながら、理論的のみならず実践的に検証した点に本研究の意義がある。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Jonkoping University(スウェーデン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of California(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「保育者を志す学生は多様な文化的背景を持つ子どもの「声」をどのように聴いたか―多文化プレイショップにおける遊び事例の生態学的記述―」2021

    • Author(s)
      内田祥子
    • Journal Title

      チャイルド・サイエンス

      Volume: 22

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語的文化的に多様な子どもとの対話:音を使った即興演奏過程の微視的分析2020

    • Author(s)
      蓮見絵理・内田祥子・石黒広昭
    • Journal Title

      日本哲学プラクティス学会編 思考と対話

      Volume: 2 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語的文化的に多様な子どもとの対話:音を使った即興演奏過程の微視的分析2019

    • Author(s)
      蓮見絵里・内田祥子・石黒広昭
    • Journal Title

      思考と対話

      Volume: vol.1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおけるナショナル・カリキュラムとの比較にみる新幼稚園教育要領の課題2018

    • Author(s)
      内田祥子
    • Journal Title

      健康福祉研究

      Volume: 14 Pages: 1-8

    • NAID

      40021358200

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもの表現とドキュメンテーションー子どもは粘土という言語をどう使うか?ー2022

    • Author(s)
      浅井幸子 白石淑江 井上知香 内田祥子 魵澤裕子 石黒広昭 川上りえ
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Early childhood education(ECE) teacher’s training program of ISESAKI MULTICULTURAL PLAYSHOP in Gunma, Japan.2022

    • Author(s)
      Sachiko Uchida
    • Organizer
      UCLinks Conference 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドキュメンテーション実践の理論的展望と課題―イメージ媒体を用いた子どもの参加―2021

    • Author(s)
      内田祥子・魵澤裕子・白石淑江 ・井上知香・石黒広昭
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Annual report of Multicultural Playshop: Play-based university-community collaboration for Japanese Brazilian preschoolers in Gunma, Japan.2020

    • Author(s)
      Sachiko Uchida
    • Organizer
      University-Community Links 2020 International Conference, online
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育にとって記録とは何か ー日本の保育はReggio-inspired Pedagogical Documentationから学ぶことがあるのか2020

    • Author(s)
      白石淑江、井上知香、最上秀樹、米川香織、石黒広昭、内田祥子、
    • Organizer
      日本保育学会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ISESAKI MULTICULTURAL PLAYSHOP for Japanese-Brazilian preschoolers in Gunma, Japan.2020

    • Author(s)
      Sachiko Uchida, Eri Hasumi
    • Organizer
      UC(University-Community) Links Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ANNUAL ACHIEVEMENT REPORT OF THE POWER OF DIVERSITY PROJECT:2020

    • Author(s)
      Sachiko Uchida, Eri Hasumi, Yuko Kawashima, Hiroaki Ishiguro
    • Organizer
      UC(University-Community) Links Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preschool Teacher’s Training of Children with Diverse Linguistic and Cultural Backgrounds: A Content Analysis of Student’s Reports in the Afterschool “Multicultural Playshop” Program.2019

    • Author(s)
      Sachiko Uchida
    • Organizer
      EECERA(European Early Childhood Education Research Association)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化プレイショップにおける言語的文化的に多様な子どもたちとのブロックを介した遊びの微視的分析2019

    • Author(s)
      内田祥子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 言語的文化的に多様な子どもたちの協働即興演奏の微視的分析2019

    • Author(s)
      内田祥子
    • Organizer
      日本発達心理学会第61回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Multicultural Playshop: Play-based university-community collaboration for Japanese Brazilian preschoolers in Gunma, japan2019

    • Author(s)
      Sachiko Uchida, Eri Hasumi, Hiroaki Ishiguro
    • Organizer
      University-Community Links 2019 international conference(国際学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語的文化的に多様な子どもたちの協働的即興演奏の微視的分析2019

    • Author(s)
      内田祥子,蓮見絵里,石黒広昭
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アートは学校を変えるか2018

    • Author(s)
      石黒広昭,岡田猛,池内慈朗,小林由利子,内田祥子,真壁宏幹,高木光太郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児は過去のドラマ遊び体験をどのように描くのか(3)2018

    • Author(s)
      内田祥子,石黒広昭
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児は過去のドラマ遊び体験をどのように描くのか(2)2018

    • Author(s)
      内田祥子,石黒広昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児は過去のドラマ遊び体験をどのように描くのか(2)2018

    • Author(s)
      内田祥子,石黒広昭
    • Organizer
      教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児は過去のドラマ遊び体験をどのように描くのか(3)2018

    • Author(s)
      内田祥子,石黒広昭
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児は過去のドラマ遊び体験をどのように描くのか(1)2017

    • Author(s)
      内田祥子,石黒広昭
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 街に出る劇場2018

    • Author(s)
      石黒広昭,漢幸雄,衛紀生, 坂﨑裕二, 澤村潤,森さゆ里,西川信廣,林英樹.深澤伸子, 舘岡洋子,常田景子,本堂晴生,渡辺貴裕,川島裕子,内田祥子,宮﨑隆志,大島広子,佐藤茂紀
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『街に出る劇場:社会的包摂活動としての演劇と教育』 7章 幼児との劇遊びで保育者になる2018

    • Author(s)
      石黒広昭編
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi