• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History of Voice and Conversation in Public Art Museums

Research Project

Project/Area Number 17K18246
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Cultural assets study and museology
Aesthetics and studies on art
Research InstitutionHokkaido University (2018-2019)
Kyoto University of Art and Design (2017)

Principal Investigator

IMAMURA Nobutaka  北海道大学, 文学研究院, 特任准教授 (90793620)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords美術批評 / 声 / 会話 / フェリビアン / ド・ピール / 美術館 / 17世紀 / 対話型鑑賞 / 美術鑑賞 / 対話 / 17世紀フランス / 鑑賞教育 / 美術批評史 / 博物館史 / 博物館の公共性 / 博物館学史
Outline of Final Research Achievements

The main aim of this study is to inquire the history of "voice" and "conversation" of viewers appreciating some art works, especially from the point of view of art criticism, aesthetics, and museology. As a result, we show that:
1) before modern museum era, for the art lovers of the 17th century France, pleasant conversation with each other had critical meanings, and in some cases such conversation even shaped experience of viewing art,
2) but, many philosophers and critics after the 18th century did not attach importance to viewers' conversation, and this alone-and-silently type of art viewing had dominated galleries of modern museums until the 20th century.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

20世紀後半までのミュージアムでは、鑑賞の理想は、静かに、可能であれば孤独に作品と向き合うことであった。しかし現代では、対話型鑑賞に代表されるように、鑑賞場面に他者との会話が入り込み、いわば声の復権とでも言うべき事態が生じている。本研究では、こうした事態の思想史的な背景を示し、現代の鑑賞を考えるための視点を提供することができた。すなわち、20世紀後半までの鑑賞場面を規定していた鑑賞の理想が、実は18世紀以降の歴史的産物であることを指摘するとともに、ミュージアム誕生前夜にあたる17世紀後半のフランスには、むしろ現代に近い、語らいの愉しみと一体になった鑑賞場面がすでに存在していたことを跡づけた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大正期・昭和初期の「対話型鑑賞」-岸田劉生、小堺宇市、関衛の鑑賞教育論から(一)2019

    • Author(s)
      今村信隆
    • Journal Title

      北海道大学文学研究科紀要

      Volume: 157 Pages: 49-74

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大正期・昭和初期の「対話型鑑賞」―岸田劉生・小堺宇市・関衛の鑑賞教育論から―(1)2019

    • Author(s)
      今村信隆
    • Journal Title

      北海道大学文学研究科紀要

      Volume: 157 Pages: 49-74

    • NAID

      120006600984

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 崇高論と孤独の美学―絵の前で語ること/語らないこと2018

    • Author(s)
      今村信隆
    • Organizer
      北海道芸術学会第31回例会(於北海道教育大学札幌駅前サテライト)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 一七世紀フランスの絵画理論と絵画談義2020

    • Author(s)
      今村信隆
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北海道大学出版会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi