Thought of Tsutaeai-Hoiku
Project/Area Number |
17K18273
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
Childhood science (childhood environment science)
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Research Institution | Osaka Prefecture University (2018-2020) Kobe Shoin Women's University (2017) |
Principal Investigator |
Yoshida Naoya 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (70626647)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | ヴィゴツキー / ポルトマン / パヴロフ / マカレンコ / 保育構造論 / 生活指導論 / 安部富士男 / 高橋さやか / 天野章 / 加古里子(かこさとし) / 集団主義保育 / リズムあそび / 児童文学 / 子ども観・児童観 / 伝えあい保育 / 集団保育 / 言葉の発達 / 社会性の発達 / 教育学 / 保育学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on characteristics of curriculum plan in nursery schools suggested in Tsutaeai-Hoiku(1959-). This curriculum plan was constructed through impacts from results of the postwar study of education in Russia.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、「伝えあい保育」の理論的側面に光を当てた。現在の保育学研究は、実践研究、特に実践の意味を解釈しようとする研究に過剰なウェイトがかかっている。しかしながら、実践への意味づけや評価は、理論や思想によってこそ可能になるということを自覚化しようとする研究は乏しい。保育学研究においては、研究者自身が抱く保育に関する規範や価値は、暗黙の内にとどめおかれ、それゆえに言語化されることがない。保育について語ること、考えることは、保育についての自らの価値観を産出・形成している理論や思想を包摂することで、初めて可能になるはずである。本研究は、そのための礎石の一つである。
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Report
(5 results)
Research Products
(18 results)