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Linguistic study on the comprehensibility of business documents using crowdsourcing

Research Project

Project/Area Number 17K18504
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Literature, Linguistics, and related fields
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

ISHIGURO Kei  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (40313449)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 庵 功雄  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70283702)
岩田 一成  聖心女子大学, 現代教養学部, 准教授 (70509067)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywordsビジネス文書 / 専門日本語教育 / テレワーク / クラウドソーシング / 言語コーパス / リーダビリティ / レジビリティ / ポライトネス / 談話分析
Outline of Final Research Achievements

In crowdsourcing, where "faceless people" in remote areas work online, the ability to communicate in documents greatly affects business outcomes. This study qualitatively and quantitatively analyzes the documents used here, and linguistically clarifies the characteristics and intelligibility of business documents in crowdsourcing.
In this study, with Cloudworks co.ltd., we constructed a database of 115,000 order documents, analyzed quantitatively and qualitatively from both sides of content and emotional communication functions, and clarified its characteristics and the issue as widely as possible. I chose In addition, we collected the exchange documents by actually conducting the ordering work, and examined the problems and the improvement method of the ordering documents by qualitative analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

専門日本語教育学の重要な研究対象にビジネス文書があるが、ビジネス文書は機密性が高く、入手が困難であるため、これまで研究はあまり進まなかった。しかし、本研究では、インターネット上で公開されているビジネス文書を、クラウドワークス社の協力を得てコーパス化するという手法を用い、ビジネス文書の量的研究を飛躍的に前進させた。
また、そこで得られた研究成果は、留学生を含む就活生の教育、新入社員等の研修、さらには、在宅ワーカーの自律的な研鑽にも適用できるものであり、日本語による業務コミュニケーション力の向上、さらには業務環境の質的改善に貢献することが期待できる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Presentation (14 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] クラウドソーシング表現分析の一試論 ―Wide Learningの活用―2019

    • Author(s)
      佐野彩子,岩崎拓也,浅井達哉
    • Organizer
      第184回NINJALサロン
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  • [Presentation] 本シンポジウムの枠組み2019

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] 分析用データベースの設計と活用2019

    • Author(s)
      井上雄太
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] 発注文書の表現の分析2019

    • Author(s)
      青木優子
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] Wide Learningを用いた発注文書の分析2019

    • Author(s)
      浅井達哉,柳瀬隆史
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] 発注文書に見られる語彙の問題2019

    • Author(s)
      佐野彩子
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] 発注文書に見られる敬語の問題2019

    • Author(s)
      蒙ユン
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] 発注者と受注者の意図のずれ2019

    • Author(s)
      布施悠子,岩崎拓也
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] “よいビジネス文書”とはなにか?-伝達力が仕事を変える-2019

    • Author(s)
      熊野健志,アンドレイ・べケシュ,成田修造,松岡清一,穴井宏和,小田淳,庵功雄
    • Organizer
      シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」
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  • [Presentation] わかりやすいビジネス文書の条件2019

    • Author(s)
      石黒 圭
    • Organizer
      産業日本語研究会第10回シンポジウム
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    • Invited
  • [Presentation] クラウドソーシングにおけるわかりやすい発注文書とやり取り2019

    • Author(s)
      青木 優子
    • Organizer
      専門日本語教育学会第21回研究討論会
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  • [Presentation] クラウドソーシングを用いたビジネス発注文書の言語学的分析試論2018

    • Author(s)
      石黒 圭・井上 雄太・岩崎 拓也・佐野 彩子・布施 悠子
    • Organizer
      日本テレワーク学会第20回研究発表大会
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  • [Presentation] クラウドソーシング発注文書におけるレジビリティの量的分析2018

    • Author(s)
      岩崎 拓也・井上 雄太
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2018
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  • [Presentation] クラウドソーシングを用いたビジネス発注文書の質的分析試論2018

    • Author(s)
      石黒 圭・岩田 一成・蒙 ユン・青木 優子・浅井 達哉
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度秋季大会
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  • [Book] ビジネス文書の応用言語学的研究2020

    • Author(s)
      石黒 圭
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410161
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  • [Remarks] シンポジウム 「ビジネスと日本語の接点」

    • URL

      https://www.ninjal.ac.jp/event/specialists/project-meeting/m-2019/20200320/

    • Related Report
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Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

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