empowering women teachers in building caring learning community
Project/Area Number |
17K18614
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
ASAI SACHIKO 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30361596)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金田 裕子 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (30367726)
申 智媛 帝京大学短期大学, その他部局等, 講師 (40784731)
望月 一枝 日本女子大学, 家政学部, 研究員 (60431615)
黒田 友紀 日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)
北田 佳子 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (60574415)
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Research Collaborator |
TAMAKI kumiko
SHIBATA mariko
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 学校改革 / 教師の語り / ナラティブ探究 / 教師のコミュニティ / 教師の責任 / ヴァルネラビリティ / 真正性 / 女性教師 / 学校づくり / ナラティブ / フェミニズム / 教師のナラティブ / ジェンダー平等 / フェミニン・リーダーシップ / 教育学 / エンパワメント / ケアリング |
Outline of Final Research Achievements |
This study introduced a case of school reform in a public elementary school, hereon named “A-school”, in the city of O, Japan. The study analyzed how the teacher-community at A-school developed through the school reform. We found out the following: (1) The narrative based on the dominant culture in ordinary elementary schools tends to emphasize individual classroom teacher’s responsibility for students in his/her own class. Such narrative makes it difficult to develop teacher-community. (2) Counter to the dominant narrative, teachers in A-school positively disclosed their “inability” to share their responsibility for their students. (3) The teachers in A-school realized that being aware of one’s own “inability” and asking for others’ help do not mean giving up one’s own responsibility. Instead, the teachers found that they pursued their own responsibility through continuous questioning of their “abilities” needed for their students’ education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は以下の二つある。第一に、教育実践上の示唆として、教師が子どもの成長への責任を協働で担うコミュニティの形成について、新たな方途を示した点にある。従来の教師コミュニティのモデルは、専門性を基盤とした協働であるが、本研究は「できない」ということから出発し、具体的な子どもへの責任を分有することによって構成されるコミュニティのあり方を示した。それは家庭責任等によって弱い立場に立つことの多い女性教師が力を発揮しやすいモデルである。 研究上の示唆は、学校改革の語りを「個人のストーリー」「コミュニティ・ナラティブ」「支配的な文化のナラティブ」の三つの次元で捉える枠組みを提示した点にある。
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Report
(3 results)
Research Products
(16 results)