Project/Area Number |
17K18680
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
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Research Institution | Hyogo Medical University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 敬子 兵庫医科大学, 医学部, 准教授 (50309449)
今西 宏安 兵庫医科大学, 医学部, 准教授 (60340957)
鈴木 敬一郎 兵庫医科大学, 医学部, 教授 (70221322)
小濱 華子 兵庫医科大学, 医学部, 非常勤講師 (80529222)
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | Active Learning / 反転授業 / 研究医 / CBT / 総合試験 / 研究医コース |
Outline of Final Research Achievements |
We compared and examined the score of exam results between the students who take lectures in the normal curriculum and the students in the research doctor course (study in active learning based on flipped classroom). The target outcomes are the 3-year internal medicine summary test, the 4-year CBT, the 5-year comprehensive promotion test and the 6-year graduation comprehensive test. The results of the research doctor course students did not show inferiority than that of the normal curriculum students in each examination. We considered that they had studied effectively by active learning under the situation while being compatible with research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大講義室における受動的な講義からアクティヴ・ラーニングへの変革は医学部だけでなく、広く大学教育において大きな潮流である。本学では2016年度よりリサーチマインド涵養のため3、4年次に研究医コースが設置され、本コースでは全面的に講義の受講が免除されている。そこで通常の講義を受ける学生と、反転授業を中心としたアクティヴ・ラーニングで学修する学生の成績を比較検討したところ、受動的講義に対するアクティヴ・ラーニングの非劣勢が示された。このことは通常の講義がなくてもアクティヴ・ラーニングだけで遜色のない医学部教育が成立することを意味しており、新しい医学部教育カリキュラムへと転換する礎となりうる。
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