• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research focusing on educational program about the integrated history

Research Project

Project/Area Number 17K18687
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Nii Masahiro  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (20353378)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松原 憲治  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
後藤 顕一  東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
原田 智仁  滋賀大学, 教育学部, 特任教授 (90228651)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords歴史教育 / 歴史総合 / 世界史教育 / ESD / 環境問題 / グローバルヒストリー / グローバルヒストリー教育 / ビッグヒストリー教育 / 地歴統合科目
Outline of Final Research Achievements

The project “Integrated History and Future on People on Earth” has consistently emphasized “a fair and sustainable future” to various problems which has occurred in accordance with globalization and sustainability, especially paying attention to the following three points, “historical ecology”, “resilience” and “anthropocene”.
Using these points, this Grant-in-Aid Challenging Research developed a unit lesson model of a history class on the theme of “plastic problem,” a familiar modern problem to the students, integrated with a scientific viewpoint, in cooperation with a British researcher. As a result, a history lesson unit was successfully developed. The lesson unit made it possible for students to consider how the invention and development of plastics have changed people’s ways of thinking and the attitudes the societies have in the modern times, and also how they should deal with the problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,IHOPEの研究方法に着目し,歴史教育として導入する視点を「①地球規模の生態系の変化への着目」「②歴史学以外の分野の知見の活用」「③生徒とのレリバンスを重視した学び」の三点に整理した。その結果,グローバルヒストリー教育としての新しい歴史内容創造の可能性を拡げる授業(単元)プランの提案ができた。このプランは,平成30年告示の高等学校学習指導要領地理歴史科の新科目「歴史総合」の実践に生かすことも期待でき,また,他教科横断的な学習の具体的提案にもなった。実際に授業を試行した際には,生徒が「自分事」として歴史を捉え,レジリエンスと人新世の視点を獲得している様子が確認できた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] サウサンプトン大学(英国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 歴史総合の可能性2017

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      世界史のしおり

      Volume: 2017年度1月号 Pages: 18-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 「歴史総合」の授業を創る(原田「世界と日本の歴史を融合する視点と方法」二井「学びの意味の視点からの歴史授業デザイン」)2019

    • Author(s)
      原田智仁,二井正浩 ほか
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183082107
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー(二井「高等学校地理歴史科・歴史総合とカリキュラムマネジメント」)2019

    • Author(s)
      社会系教科教育学会編
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923001
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi