Analyzing relationship between teacher's facial expression as a main factor of social presence and a classroom climate
Project/Area Number |
18300294
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
SAITO Miho Waseda University, 人間科学学術院, 教授 (90288043)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野嶋 栄一郎 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20000086)
松居 辰則 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20247232)
石川 真 上越教育大学, 学校教育総合研究センター, 准教授 (60318813)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
NOJIMA Eiichiro 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20000086)
MATSUI Tatsunori 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20247232)
ISHIKAWA Makoto 上越教育大学, 学校教育総合研究センター, 准教授 (60318813)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥17,770,000 (Direct Cost: ¥14,800,000、Indirect Cost: ¥2,970,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2007: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2006: ¥4,900,000 (Direct Cost: ¥4,900,000)
|
Keywords | ソーシャル・プレゼンス / 表情 / 教師 / 学級風土 / 感情認知 / FD / クラス雰囲気 / 顔上げ行動 / eスクール |
Research Abstract |
本研究では、小学校の一斉授業場面において、教師と生徒のノンバーバルなコミュニケーションの手段であり、また教師のソーシャル・プレゼンスの一要因でもある表情を分析することにより、表情が学級風土に与える影響を検討した。教師の特徴的な表情や表出程度、印象などを多角的に検討した結果、表出される表情や程度は教師によって様々であったが、教師の表出する表情は、教師自身の印象や児童との一体感、学級風土に影響を与えることが明らかとなった。
|
Report
(4 results)
Research Products
(14 results)