Research on Entrance Examination of University for the With Auditory Perception Disabilities-Especially on the Listening Test-
Project/Area Number |
18330201
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
DEGUCHI Toshisada Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授 (50143623)
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥6,380,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2006: ¥4,300,000 (Direct Cost: ¥4,300,000)
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Keywords | 聴覚認知障害 / 大学入試 / リスニング / 話速 / 加工音 / ヒヤリング / 英語 / 聞き取り能力 / 受聴明瞭度 / 大学入試(ヒヤリング) / 特別入試 / 時間伸張 / 原音加工 / 軽度発達障害 / 特別措置 / 単音節明瞭度試験 |
Research Abstract |
大学入試センター試験・英語(リスニング)における聴覚認知障害者への特別措置について検討した。聴覚認知障害者にとって有効な特別措置の一つとして、原音声の話速を加工伸張した音声でリスニングテストを実施したところ、有意に高い成績の向上を示した。更に、聴覚認知障害者では、騒音下における受聴明瞭度が健聴者に比べて著しく低下することが判った。この結果は学校教育現場における配慮のあり方を示唆するものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)