• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Socio-cultural Approach to Japanese EFL Teachers'Learning

Research Project

Project/Area Number 18520436
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

YOSHIDA Tatsuhiro  Hyogo University of Teacher Education, 学校教育研究科, 准教授 (10240293)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,030,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2006: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywords英語教育 / 社会文化的アプローチ / 教師教育 / ポートフォリオ / ナラティブ / 英語教育学 / 教育学 / 英語科教育学 / 教師の学び
Research Abstract

本研究では,社会文化的アプローチを基礎理論として,英語教師の学びについて新しい研究の枠組みを提供し,英語教師の学び・成長を支援する教師教育の方法や環境の開発を行った。具体的には,(1)社会文化的アプローチを援用した英語教師教育の基礎理論の研究,(2)英語教師の学びと成長を支援するポートフォリオの開発,(3)英語教師教育方法論としてのナラティブ・アプローチの研究,という課題に取り組んだ。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2009 2008 2007

All Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Presentation] Japanese EFL teachers' professional development through the use of Moodle in a graduate course. AILA 20082009

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      国際応用言語学協会・2009 年8月28日国際会議
    • Place of Presentation
      国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Japanese EFL teachers' professional development through the use of Moodle in a graduate2008

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      AILA 2008(国際応用言語学協会・2009年国際会議)
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン・国際コンベンションセンター
    • Year and Date
      2008-08-23
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチによる英語教師教育研究2008

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチによる英語教師教育研究2008

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京)
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語科教師の学びの研究:理論と実践の対立からpraxis へ2007

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会 大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 英語科教師の学びの研究:理論と実践の対立からpraxisへ2007

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第33回 全国英語教育学会 大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教師教育における社会文化的転回の可能性2007

    • Author(s)
      吉田達弘
    • Organizer
      第11回関西英語教育学会
    • Place of Presentation
      摂南大学
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Related Report
      2008 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Book] ダイナミックな英語教育(第3章3節「英語教育実践の現場に研究者が関わることの意味:教師の成長と研究者の成長」)2009

    • Author(s)
      吉田達弘・玉井健・横溝紳一郎・今井裕之・柳瀬陽介著
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi