Development of Professional Teaching Standards of School Subjects : Based on the Comparative Study among Japan, People's Republic of China, and Republic of Korea
Project/Area Number |
18530716
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
MIURA Kazunao Ehime University, 教育学部, 教授 (40239174)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
UMEZU Masami 鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (60284329)
OKABE Mika 京都教育大学, 教育学部, 准教授 (80294776)
KATO Toshiaki 島根大学, 教育学部, 教授 (30274301)
KUNIMUNE Susumu 静岡大学, 教育学部, 教授 (50214979)
TAKAHATA Hiroshi 島根大学, 教育学部, 准教授 (20284135)
TANZAWA Tetsuro 静岡大学, 教育学部, 教授 (60272142)
三浦 和尚 島根大学, 教育学部, 准教授 (40239174)
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥3,940,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,600,000 (Direct Cost: ¥1,600,000)
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Keywords | 各教科の教育 / 教科に関する教師教育 / 教育学 / 教師教育 / 教師教育スタンダード / 比較教育学 |
Research Abstract |
日・中・韓三国の教師教育の制度の現状とその分析を行った。また、10年程度の教職経験者を念頭に置いた教職経験と職能成長に関する調査研究を行い、教師の専門的成長の実態と、その意識を明らかにした。それらをベースに、教師教育スタンダードの内容項目についての検討を行い、教師教育スタンダードとして、「教職スタンダード」「小学校全科スタンダード」「中学国語スタンダード」「中学社会スタンダード」「中学数学スタンダード」「中学理科スタンダード」を作成することができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)