A comprehensive study on developing an educational program for improving nondisabled college students' willingness to help peers with disabilities in their mutual interactions
Project/Area Number |
18530745
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Special needs education
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
KAWAUCHI Kiyohiko University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 (50251004)
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥4,190,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
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Keywords | 情報提供 / 交流抵抗感 / 障害開示 / 対人魅力 / 印象形成 / 弱視学生 / 全盲学生 / 健常学生 / 健常大学生 / 支援教育プログラム / 障害学生との交流 / 自己効力感 / 授業効果 / 認知変容 / 講義満足度 / 態度変容 |
Research Abstract |
研究成果の概要 : 講義による障害に関する情報提供の効果は、講義内容よりも情報提供以前の健常学生が示す障害者に対する受容的認知の程度に左右されることが明らかとなった。障害開示による情報提供では、障害者の活動能力を示すボジティプな内容は、それを否定するネガティブな内容に比べると、障害者に対する健常学生の対人認知を改善する効果の大きいことが解明された。これらの効果は、個人的特徴、例えば、性別などによっても影響されることが確認された。
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Report
(4 results)
Research Products
(3 results)