• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

効率的で正しいゲーム木探索アルゴリズムの研究

Research Project

Project/Area Number 18700155
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Intelligent informatics
Research InstitutionFuture University-Hakodate

Principal Investigator

岸本 章宏  Future University-Hakodate, システム情報科学部, 助教 (50404801)

Project Period (FY) 2006 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Fiscal Year 2007: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords人工知能 / ゲーム木探索 / ランダム・サンプリング / 探索効率 / 囲碁 / チェッカー / 正当性
Research Abstract

探索アルゴリズムはコンピュータサイエンスにおける基本的な手法であり、重要な応用分野の一つとしてゲームがある。ゲームの利用者の観点からは、探索アルゴリズム(ゲーム木探索アルゴリズム)が高速にかつ正しく問題を解けることが要求される。ところが、これまでのゲーム木探索アルゴリズムは、探索効率を落としたくないために正当性を保証しないアルゴリズムを利用するか、または解の正当性を保証したいために何千倍も遅い非効率なアルゴリズムを用いるかというどちらかの妥協を行ってきた。本研究では、このような探索効率と正当性の問題を解決するのが目標である。
平成18年度の研究では、探索アルゴリズムの正当性を理論的に証明でき、効率的であることが分かったので、平成19年度は、研究目標にある通り、探索アルゴリズムのさらなる効率化を行った。囲碁とチェッカーを探索の題材に選び、コンピュータ上に開発したアルゴリズムを実装し、実験的に効率の良いアルゴリズムであることを示した。本研究の大きな成果として、チェッカーが引き分けであることを証明し、Science誌に掲載され、2007年度の科学的進歩の第10位にランクされた。また、最新の関連研究を調査し、本研究との比較を行い、開発した手法が優れていることが分かった。さらに、囲碁を題材にして、ランダム・サンプリングを用いた方法と効率に関する研究を開始した。ランダム・サンプリングを行う対象としては、囲碁を用いた。ランダム・サンプリングと木探索を組み合わせると非常に有効であることが、実験的に分かった。

Report

(2 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2008 2007 2006

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results)

  • [Journal Article] DFUCTの囲碁への応用について2008

    • Author(s)
      吉本 晴洋, 岸本 章宏, 金子 知適, 美添 一樹
    • Journal Title

      第12回ゲーム・プログラミングワークショップ

      Pages: 30-35

    • NAID

      170000080298

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Checkers Is Solved2007

    • Author(s)
      Jonathan Schaeffer, Neil Burch, Yngvi Bjornsson, Akihiro Kishimoto, Martin Muller, Robert Lake, Paul Lu, and Steve Sutphen
    • Journal Title

      Science 317(5844)

      Pages: 1518-1522

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 証明数と反証数を用いたλ探索2007

    • Author(s)
      副田 俊介, 美添 一樹, 岸本 章宏, 金子 知適, 田中 哲朗, マーティン・ミュラー
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌 48(11)

      Pages: 3455-3462

    • NAID

      110006530807

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] チェッカー解明秘話2007

    • Author(s)
      岸本 章宏
    • Journal Title

      情報処理学会会誌 48(11)

      Pages: 1257-1263

    • NAID

      110006530796

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 完全情報ゲームとAND/OR木探索2007

    • Author(s)
      岸本 章宏
    • Journal Title

      オペレーションズ・リサーチ 52・1

      Pages: 22-26

    • NAID

      110006152395

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Lambda Depth-First Proof-Number Search and Its Application to Go2007

    • Author(s)
      Kazuki Yoshizoe, Akihiro Kishimoto, Martin Mueller
    • Journal Title

      20^<th> International Joint Conference on Artificial Intelligence

      Pages: 2404-2409

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Recognizing Seki in Computer Go2006

    • Author(s)
      Xiaozhen Niu, Akihiro Kishimoto, Martin Mueller
    • Journal Title

      11^<th> Advances in Computer Games (Lecture Notes in Computer Science Series) 4250

      Pages: 88-103

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Monte Carlo Go Has a Way to Go2006

    • Author(s)
      Haruhiro Yoshimoto, Kazuki Yoshizoe, Tomoyuki Kaneko, Akihiro Kishimoto, Kenjiro Taura
    • Journal Title

      21^<St> National Conference on Artificial Intelligence

      Pages: 1070-1075

    • Related Report
      2006 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi