• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

小学校理科における仮説設定の評価方法及び指導方法の開発

Research Project

Project/Area Number 18H00137
Research Category

Grant-in-Aid for Encouragement of Scientists

Allocation TypeSingle-year Grants
Review Section 1180:Education on school subjects, primary/secondary education-related
Research Institution東京都町田市立七国山小学校

Principal Investigator

中村 大輝  東京都町田市立七国山小学校, 教諭

Project Period (FY) 2018
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2018: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Keywords理科教育 / 仮説設定 / 評価
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、小学校理科の問題解決における仮説設定の場面に着目し、その評価手法と指導方法を開発することを目的とした。
目的を達成するために、①仮説設定の評価に関する先行研究の収集・分析、②仮説設定の能力を評価する調査問題の作成と妥当性の検証、③指導方法の考案と効果検証の手順で研究を進めた。①では、仮説設定に関する先行研究を収集し、国内外の動向を比較しながら研究の現状を整理することで、これまでに明らかになっている点と課題を明確化した。②では、先行研究を理論的基盤とし、仮説設定の能力を評価する調査問題を作成した上で実態調査を行った。そして、調査の結果を量的・質的に分析することを通して、調査問題の妥当性を検証した。③では、①②の成果やこれまでの先行研究を踏まえ、仮説設定の指導方法を考案・検証した。
研究の結果、①の研究より、先行研究における仮説設定の評価方法は4つに分類でき、それぞれに長所と短所があることが明らかになった。また、②の研究より、仮説設定に関わる4つの能力を評価する問題が開発された。開発された問題を用いた実態調査からは、学年進行とともに仮説設定に関する能力が向上することや、仮説設定に関する能力には特定の苦手パターンが存在することが明らかになった。加えて、③の研究より、仮説設定の思考過程を切り分ける指導方法が有効であることが示唆された。
一連の研究を通して、小学校理科における仮説設定の評価方法を開発するとともに、仮説設定場面における指導方法を開発することができた。

Report

(1 results)
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Review of Research Trends on Hypothesis Formulation in Science Education2018

    • Author(s)
      中村 大輝, 雲財 寛, 松浦 拓也
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 2 Pages: 183-196

    • DOI

      10.11639/sjst.18026

    • NAID

      130007534914

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2018-11-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Fundamental Study on Evaluation in the Context of Discovery2018

    • Author(s)
      中村 大輝
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 2 Pages: 197-204

    • DOI

      10.11639/sjst.sp17009

    • NAID

      130007534900

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2018-11-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluation of Hypothesis Formulating Ability2018

    • Author(s)
      中村 大輝, 雲財 寛
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 314-323

    • DOI

      10.14935/jssej.42.314

    • NAID

      130007586779

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 熟達者の思考過程に基づく仮説設定の段階的な指導2018

    • Author(s)
      中村 大輝
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県・盛岡市)
    • Year and Date
      2018-08-05
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2020-03-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi