Project/Area Number |
18H00643
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02010:Japanese literature-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
OTSUKI Makoto 京都大学, 文学研究科, 教授 (60291994)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木田 章義 京都大学, 文学研究科, 名誉教授 (30131486)
大谷 雅夫 京都大学, 文学研究科, 名誉教授 (80152172)
宇佐美 文理 京都大学, 文学研究科, 教授 (70232808)
緑川 英樹 京都大学, 文学研究科, 教授 (30382245)
金光 桂子 京都大学, 文学研究科, 教授 (30326243)
蔦 清行 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (20452477)
山中 延之 京都女子大学, 文学部, 准教授 (00782591)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | 抄物 / 中世後期 / 文献学的研究 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to understand and utilize ”syomono” (抄物, annotated notes for classical texts) and to promote the use of them. Therefore, we conducted as follows: the research of syomono (①), the seminar by multidiscipline researchers (②), and creating detailed explanatory notes for syomono texts to prepare for publishing it (③). ①: The research was restrictd due to the influence of the new coronavirus infection, but we conducted research as possible. ②: The seminars exceeded 100 times in total during this period. In addition, we held workshops and lectures of shomono for several times. ③: We applied for Grant-in-Aid for Publication Scientific Research Results (book), and the application was adopted.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
抄物は中世の学問全体を反映した総合的な注釈である。重要で多方面に利用可能な資料でありながら、その難解さから活用が進んでいない。本研究では、多様な分野の研究者による共同研究を行うことで、従来の問題点を克服するようつとめた。加えて、抄物講習会、抄物講演会を開催したほか、抄物を読み解くためのガイドとなる『提要』を作成するなどして、抄物に近づきやすくしたことが学術的・社会的意義である。
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