• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical study on the critical discourse on CEFR

Research Project

Project/Area Number 18H00688
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

西山 教行  京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30313498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Szirmai Monika  広島国際大学, 健康科学部, 教授 (20275986)
大山 万容  立命館大学, 言語教育センター, 非常勤講師 (40773685)
大木 充  京都大学, 人間・環境学研究科, 名誉教授 (60129947)
クラウゼ小野 マルギット  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (70400059)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,450,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥1,950,000)
KeywordsCEFR / 言説分析 / 外国語教育 / 学説史研究 / 複言語主義 / 言語教育学 / 学習モデル / ヨーロッパ言語共通参照枠 / 外国語教育学 / 批判的言説分析 / 文脈化
Outline of Annual Research Achievements

今年度はコロナ禍のため,2019年度に予定していた対面式の国際研究集会「ひとつの言語教育から複数の言語教育へ:CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働」をズームによる遠隔形式で11月22日,23日に実施した。また前年度に実施した国際研究集会「CEFRの理念と現実」の研究成果を書籍としてまとめる作業を進めた。
国際研究集会「ひとつの言語教育から複数の言語教育へ:CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働」 において,下記の課題を討議した。CEFRは言語教育学の発展を受けて、新しい言語教育観を提示したが、現在、こうした理論と、実践とはどのように接続しているか。ヨーロッパではCEFR以降も、複言語主義を中心として、『言語と文化の多元的アプローチのための参照枠』(2012)、『複言語教育と異文化間教育のためのカリキュラム開発と作成ガイド』(2016)、『カリキュラム開発と教員養成ガイド:すべての学校科目における言語の次元』(2016)など多くのガイドや参照枠が現れており,提示された理論や理念と実践の関係が問われている。
CEFR以降の言語教育理論の提示する学習モデルは、現実に合致しているのだろうか。概念や記述文は実践においてどのように認知されているか。
この研究集会の成果を編著として観光することを計画している。その編著では,言語教育の現場において、複数の言語が関連しあう中で、複言語主義をはじめとする概念・理念がどのような役割を果たし、教室でどのように実践されるか、という論点について議論を深める。この編著は日本の研究者をはじめ,フランス,イタリアの研究者を交えた論考から構成されており,現在,外国語論文の翻訳を鋭意進めている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

コロナ禍のため,対面式の国際研究集会を実施することができず,研究成果の発表や研究討議,交流に支障が生じた。

Strategy for Future Research Activity

2019年度に実施した国際研究集会の成果を書籍として刊行することに加えて,コロナ禍の状況を見ながら研究の最終的な成果を公開するための国際研究集会,あるいはシンポジウムを2021年度に実施する。

Report

(2 results)
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report

Research Products

(25 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 12 results) Book (2 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] モンペリエ第3大学/トゥール大学(フランス)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] トロント大学(カナダ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多言語とカリキュラム計画:複言語主義の観点から「多言語教育の意義とは?」2020

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      外国語教育・学習研究に関する国際シンポジウム(ゲーテ・インスティトゥート東京など
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] An overview: The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment (CEFR) and the Companion Volume2020

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      Hiroshima ALT Skills Development Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] La competence de mediation dans l’enseignement des langues : entre reception, interpretation, polemique et mise en pratique. Perspectives internationales2019

    • Author(s)
      Mayo Oyama
    • Organizer
      Journee d'etudes GEPE, Sur la mediation: reflexions d'un point de vue japonais
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Evolution des competences plurilingues et pluriculturelles au moyen de la didactique integree2019

    • Author(s)
      Mayo Oyama
    • Organizer
      Colloque international conjoint: L'enseignement du francais en Asie-Pacifique : traditions et tendances
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アイルランドの言語教育政策におけるCEFRの受容2019

    • Author(s)
      大山 万容
    • Organizer
      第21回日本言語政策学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFR一般とその増補版で明らかになったことについて2019

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      文化庁
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFRの評価水準「共通参照レベル」の用い方 ― 「画一化のパラダイム」vs.「多様化のパラダイム」 ―2019

    • Author(s)
      大木 充
    • Organizer
      明治学院大学FDフォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語主義のアプローチによるフランス語教育2019

    • Author(s)
      西山教行
    • Organizer
      北海道大学国際シンポジウム「アジア多層言語社会と複言語主義」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Rencontre avec le francais comme experience postcoloniale2019

    • Author(s)
      NISHIYAMA Noriyuki
    • Organizer
      Institut universitaire d'Enseignement du Francais langue Etrangere (IEFE) a l'universite Paul Valery
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Comment sensibiliser la diversite linguistique et culturelle en faveur de l'enseignement / apprentissage du francais ?2019

    • Author(s)
      NISHIYAMA Noriyuki
    • Organizer
      XIIe Forum francophone du pacifique (La Nouvelel Caledonie)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] L’interculturel dans la societe japonaise, d’hier et d’aujourd’hui2019

    • Author(s)
      NISHIYAMA Noriyuki
    • Organizer
      cours de licence de semiologie de Elatiana Razafi (universite de la Nouvelle Caledonie)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The CEFR and the Companion Volume: Culture and related issues2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      JALT OLESIG7Conference 久留米
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The CEFR and the Companion Volume2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      岡山JALT
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The CEFR and the Companion Volume: A critical view2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      全国語学教育学会・第45回年次国際大会教材展示会 JALT2019 名古屋
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Beyond the Can-Do lists: What is the CEFR Companion Volume?2019

    • Author(s)
      Monika Szirmai & Margit Krause-Ono
    • Organizer
      広島JALTWorking together, Learning together学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] CEFRの理念と現実-CEFRの理念をめぐって2021

    • Author(s)
      西山教行,大木 充(編著)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] CEFRの理念と現実-CEFRの実践をめぐって2021

    • Author(s)
      西山教行,大木 充(編著)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 『ヨーロッパ言語共通参照枠』に関する 批判的言説の学説史的考察

    • URL

      https://noriyukinishiyama.com/kaken2018/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 西山教行研究室

    • URL

      https://noriyukinishiyama.com

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 『ヨーロッパ言語共通参照枠』に関する批判的言説の学説史的考察

    • URL

      http://www.flae.h.kyoto-u.ac.jp/kaken2018/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際研究集会「ひとつの言語教育から複数の言語教育へ:CEFRからみた日本語,英語,外国語教育の連携と協働」2020

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] CEFRの理念と現実2019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 多言語化する学校とバイリンガリズム-フランス,カナダ,日本2019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi