Project/Area Number |
18H00883
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
馬 駿 富山大学, 学術研究部社会科学系, 教授 (00303206)
櫻田 貴道 富山大学, 学術研究部社会科学系, 准教授 (00634867)
高木 修一 富山大学, 学術研究部社会科学系, 講師 (00803462)
NURHAIZAL AZAM 広島市立大学, 国際学部, 准教授 (10816721)
李 瑞雪 法政大学, 経営学部, 教授 (20377237)
山本 崇雄 神奈川大学, 経済学部, 教授 (30318761)
大東和 武司 関東学院大学, 経営学部, 教授 (40152194)
鳥羽 達郎 富山大学, 学術研究部社会科学系, 教授 (40411467)
清水 さゆり 高崎経済大学, 経済学部, 教授 (70445873)
今井 雅和 専修大学, 経営学部, 教授 (80305391)
竹之内 秀行 上智大学, 経済学部, 教授 (90297177)
内田 康郎 兵庫県立大学, 経営研究科, 教授 (90303205)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,080,000 (Direct Cost: ¥11,600,000、Indirect Cost: ¥3,480,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
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Keywords | 地方企業 / 国際ビジネス / 海外進出 / 社会情緒的資産 / 同族経緯 / 海外展開 / ダイナミック・ケイパビリティ / パラダイムシフト / 競争優位性 / グローバル展開の特殊性 / 同族経営 / グローバル展開の持続性 |
Outline of Final Research Achievements |
A purpose of this study is to find out the paradigm shift that a regional firm came to present an international business positively. Therefore, we attempted dynamic theorieization focused on the sustainability of a regional firm. As one of the key concepts of an internationalization of a regional firm, we recognized the significance of socioemotional wealth (SEW). As a result of this study, we showed "patternizing of the paradigm shift of the international business of a regional small and medium-sized firms". Furthermore, we performed the dynamic-empirical study on overseas expansion of a regional firm.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで、企業の海外進出の多くの研究が大企業を対象に行われてきた。それに対し、本研究は、地方企業、中小企業および同族企業を対象にしている。これらの企業は、大きな資産や競争力を有していないが、事例研究を重ねるとそのストーリー性が見えてくる。そして、その動向を輸出型、国内回帰型、国内シフト・撤退型、国内重視型、国内外バランス型、グローバル展開型としてパターン化を試みた。 また、地方企業には同族経営が多く、その海外進出は従来の理論では説明しきれない。そこで、同族支配、名声、評判、愛着、社会との繋がりといった社会情緒的資産が重要な要素であることを明らかにした。
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