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A study on the evolution and deepening of the understanding of consumer behavior from discrete choice models with extremely many parameters

Research Project

Project/Area Number 18H00904
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sato Tadahiko  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40400626)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 領家 美奈  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (10303348)
石垣 司  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)
伴 正隆  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 准教授 (50507754)
西尾 チヅル  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (80241769)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords超多数母数型統計モデル / ベイジアンモデリング / MCMC / マーケティング / 離散選択モデル / 階層ベイズモデル / MCMC マーケティング / 状態空間モデル / 多変量離散選択モデル / 選択行動原理 / 選択行動 / 感性評価 / 尺度開発 / 離散選択行動 / 超高次元モデル / ベイズモデル / 限定合理性 / 消費者異質性 / 時間的異質性
Outline of Final Research Achievements

The main aim of this study is to systematically clarify the mechanism of discreet consumer choice behavior. Besides the above goal, the goal is also to elucidate other marketing phenomena through the extremely numerous parameter model. Our research group published 31 journal articles and 36 conference presentations during the research period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた成果は、(1)ビッグデータに対応した統計モデルの開発技法、(2)そのモデルの推定技法、(3)それら枠組みを用いた異質な消費者行動に関する知見、に類型化できる。(1)、(2)に関しては他の研究フィールドにおけるモデル化等に援用可能であり、その学術的価値は高いものと判断している。また、(3)に関しては、特に実務マーケティングの高度化に資する多数の知見が獲得できており、その意味で本研究の社会的意義も十分にあるものと考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (68 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (31 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 27 results,  Open Access: 5 results) Presentation (36 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

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    • Author(s)
      佐藤 忠彦
    • Journal Title

      Organizational Science

      Volume: 55 Issue: 3 Pages: 4-20

    • DOI

      10.11207/soshikikagaku.20220415-1

    • ISSN
      0286-9713, 2187-932X
    • Year and Date
      2022-03-20
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      西尾チヅル
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    • Journal Title

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      Volume: 64 Issue: 1 Pages: 12-30

    • DOI

      10.15807/jorsj.64.12

    • NAID

      130007978278

    • ISSN
      0453-4514, 2188-8299
    • Year and Date
      2021-01-31
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    • DOI

      10.1145/3404835.3463003

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      Volume: 30(2) Pages: 89-104

    • NAID

      130008093655

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      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 89-97

    • DOI

      10.2333/jbhmk.47.89

    • NAID

      130008028405

    • ISSN
      0385-5481, 1880-4705
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      Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 161-172

    • DOI

      10.2333/jbhmk.47.161

    • NAID

      130008028395

    • ISSN
      0385-5481, 1880-4705
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      山田浩喜,佐藤忠彦
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    • NAID

      130007841548

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      130007953668

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      130008140987

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      130007724448

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    • DOI

      10.1109/bigdata47090.2019.9006461

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      10.1109/icdm.2019.00057

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    • NAID

      40022129329

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    • DOI

      10.1007/978-981-13-3149-7_1

    • ISBN
      9789811331480, 9789811331497
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      Volume: 5-4 Issue: 4 Pages: 233-248

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      L. Nguyen, T. Ishigaki
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      10.5023/jappstat.47.17

    • NAID

      130007396998

    • ISSN
      0285-0370, 1883-8081
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    • NAID

      130007518903

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    • Invited
  • [Presentation] Consumers Emotional Impact to Shopping Behavior: Joint Modeling of Shopping Amount and Interval2019

    • Author(s)
      Kazuhiro Miyatsu, Tadahiko Sato,
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Handling Class Imbalance in Predicting Fraud of US Listed Firms’ Financial Statement using Resampling Method and Machine Learning Approach2019

    • Author(s)
      Jerome Impas, Tadashi Ono, Mina Ryoke
    • Organizer
      The 15thInternational Symposium on Econometric Theory and Applications (SETA2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A New Inventory Classification Criterion for Retail CRM2019

    • Author(s)
      Masataka Ban
    • Organizer
      International Workshop on Marketing and Data Science
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 購買を通じた内集団協力に間接互恵性が与える影響2019

    • Author(s)
      水師裕,西尾チヅル
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第58回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Kansei Knowledge Extraction as Measure of Structural Heterogeneity2018

    • Author(s)
      Mina Ryoke , tadahiko Sato
    • Organizer
      The 19th International Symposium on Knowledge and Systems Sciences
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Modeling the Heterogeneous Mental Accounting Impacts of Inter-shopping Duration2018

    • Author(s)
      Kazuhiro Miyatsu , Tadahiko Sato
    • Organizer
      The 19th International Symposium on Knowledge and Systems Sciences
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 時変係数分布ラグモデルによる市場反応分析2018

    • Author(s)
      井上友彦,佐藤忠彦
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 異質性を考慮した見かけ上独立なポアソン回帰モデルによる市場反応分析2018

    • Author(s)
      青柳憲治,佐藤忠彦
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] スーパーマーケットの店舗選択に関する解析2018

    • Author(s)
      山田浩喜,佐藤忠彦
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] POSデータを活用した商業動態統計の速報性向上に関する研究2018

    • Author(s)
      佐藤忠彦,牧本直樹,齋藤敬,武井 明則
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Stochastic Model of Inter-purchase Time with Mental Accounting Effect2018

    • Author(s)
      Kazuhiro Miyatsu , Tadahiko Sato
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 伝統工芸品の感性評価に関する構造異質性の解析2018

    • Author(s)
      領家美奈,佐藤忠彦
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計学利用の心構え-その必要性と可能性2018

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      東京国税局セミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] POSデータによる需要予測の可能性-統計モデルによるアプローチ2018

    • Author(s)
      佐藤忠彦
    • Organizer
      第1回アドバンスト・ロジスティック研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ソーシャルメディア利用場面における間接互恵性の影響2018

    • Author(s)
      水師裕,西尾チヅル
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第57回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団状況における購買行動に間接互恵性が与える影響2018

    • Author(s)
      水師裕,西尾チヅル
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第104回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ID付きPOSデータを用いた非耐久財新製品普及モデル2018

    • Author(s)
      伴正隆
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第104回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 項目反応理論の応用による消費者異質性と商品異質性の同時分析2018

    • Author(s)
      石橋敬介,伴正隆,尾崎幸謙
    • Organizer
      日本行動計量学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] デグルート&シャービッシュ 確率と統計2022

    • Author(s)
      M.H. DeGroot、M.J. Schervish、椿 広計、大野 忠士、領家 美奈、浅野 美代子、上原 宏、大野 忠士、小川 貴史、髙井 勉、髙橋 沙織、成田 俊介、元山 斉、領家 美奈
    • Total Pages
      992
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320114616
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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